Doorgaan naar hoofdcontent

Tag: 25 foodvragen

De tag die niet mag ontbreken op een foodblog. Pauline van Uit Pauline’s Keuken bedacht hem, talloze bloggers namen hem al over. En omdat tags ongeveer even leuk zijn om te lezen als om in te vullen, raap ook ik het stokje even op.

1. Wat is je favoriete ontbijt?
We beginnen makkelijk: havermout! Koud, dus onder de vorm van ‘overnight oats’, vind ik ze altijd nog iets lekkerder dan warm. Momenteel eet ik ze het liefst met yoghurt, kokosmelk, lijnzaad, rauwe cacaonibs en dadels. Mmm!

2. Hoe drink je je koffie?
Met twee zoetjes en redelijk wat sojamelk.

3. Wat zit er op je lievelingsbroodje?
Moeilijk! Als ik al eens een broodje eet, neem ik steeds iets anders. Ik maak er altijd een erezaak van om zoveel mogelijk af te wisselen. Wat ik heel lekker vind op een broodje is gepluisde of gegrilde kip en iets tapenade-achtig in plaats van gewone sausjes. En met halfzongedroogde tomaatjes maak je me ook altijd blij!

4. Soep of salade?
Soep. Zomer of winter.


5. Wat is je favoriete kookboek?
Dit is voor mij echt als kiezen tussen kindjes. Waarschijnlijk zou ik uiteindelijk voor Gino’s Pasta gaan… Maar shh tegen m’n andere boeken, hé!

6. Nooit meer zoet of nooit meer hartig?
Qua snacks ben ik sowieso veel meer voor zoet dan voor hartig. Van chips en nootjes blijf ik zonder problemen af, maar bij de gedachte aan nooit meer chocola, ga ik huilen. Langs de andere kant zijn alle gewone maaltijden natuurlijk ook hartig. In die zin zou ik dan – ik kan niet geloven dat ik dit zeg – gaan voor nooit meer zoet. Anders blijft er gewoon amper nog iets over wat je kan eten.

7. Welke keuken (land) is je favoriet?
De Italiaanse keuken. Pasta, pasta, pasta!
8. Wat is je favo foodfilm?
Als Chocolat geldt als foodfilm, moet ik alleen al omwille van Johnny Depp voor die film gaan.

9. Wat is je meest ultieme guilty pleasure?
Chocolate-covered anything!

10. Wie is je grootste inspiratiebron op vlak van koken?
Als Belg kan ik natuurlijk niet anders dan Jeroen Meus zeggen. Zijn inspiratie waar geen einde aan komt, zijn natuurlijke stijl van koken waardoor je geen enkele andere tv-kok meer kan zien zonder in lachen uit te barsten… Het enige waar ik soms van gruwel, zijn de hoeveelheden boter die hij gebruikt. Quasi elke aflevering breekt hij een nieuw pakje aan, terwijl ik maar om de paar weken (misschien zelfs maanden) boter op het boodschappenlijstje hoef te schrijven.

11. Thuis koken of uit eten gaan?
Ik geniet van beide, maar in een situatie van ‘het-een-of-het-ander-voor-altijd’ zou ik absoluut gaan voor thuis koken. Alleen al omdat ik anders om de paar weken grotere kleren zou moeten kopen, waar ik dan bovendien geen geld voor zou hebben aangezien ik dagelijks zou uitgeven aan eten wat ik anders in een week zou uitgeven.

12. High-end of low-profile?
Low-profile.

13. Wat is je lievelingsrestaurant?
Wij gaan niet zo vaak uit eten dat ik echt van een lievelingsrestaurant kan spreken. Hoewel ik het meest van de Italiaanse keuken houd, zou ik nooit een Italiaans restaurant als mijn favoriet bestempelen. Pasta kan ik net zo goed (en vaak zelfs beter, echt!) zelf maken. Als ik zou mogen kiezen waar we vanavond uit eten gaan, zou ik voor een sushirestaurant gaan. Of eigenlijk nog liever zou ik me later verrassen door een restaurant met een keuken die ik niet zo goed ken, zoals Thais.

14. Boodschappen doe ik bij…
De Colruyt en af en toe de Aldi.

15. Het lekkerste dat ik ooit heb gegeten, is…
Deze dingen, bij Sergio Herman in Oud Sluis.


16. Wat is je favoriete cocktail?
Eender wat met amaretto.

17. Koffie met George (Clooney) of Heston (Blumenthal)?
George. What else?

18. Wat mag niet ontbreken in jouw keuken?
Een keukenweegschaal. Ik gebruik ze elke dag om m’n havermout af te wegen, en ook pasta, rijst en andere graanproducten weeg ik altijd af! Ik geloof heilig dat hoeveel je eet nog belangrijker is dan dan wàt je eet om op gewicht te blijven.

19. Mijn favoriete snack is…
Pure chocola Hoe meer cacao, hoe beter.


20. Wat zit er op jouw pizza?
Hier geldt weer hetzelfde als bij de broodjes: als ik het eens eet, wissel ik graag zoveel mogelijk af. Ik heb eigenlijk echt geen favoriete pizza-combinatie omdat ik het sowieso amper eet.

21. Wat lust je echt niet?
Kaas, ananas en maïs uit blik.

22. Mijn favoriete foodblog is…
Ik ga graag lezen op ohmyfoodness.nl.

23. Het gekste dat ik ooit heb gegeten, is…
Hoewel ik dat zelf niet zó vreemd vind, is het gekste wat ik heb gegeten volgens mij slakken (als in escargots en karakollen).

24. Wat staat er op je food bucket list?
Ik wil vooral heel veel Chinese gerechten zelf leren maken: babi pangang, dan dan noodles, kung pao kip… En ik moet ook dríngend eens verse pasta maken!

25. Ik kan niet leven zonder…
‘Niet leven zonder’ is wel heel dramatisch uitgedrukt, maar mijn lievelingseten blijft spaghetti!

Wil je hem ook invullen? Vangen, dat stokje!

1. Wat is je favoriete ontbijt?
2. Hoe drink je je koffie?
3. Wat zit er op je lievelingsbroodje?
4. Soep of salade?
5. Wat is je favoriete kookboek?
6. Nooit meer zoet of nooit meer hartig?
7. Welke keuken (land) is je favoriet?
8. Wat is je favoriete foodfilm?
9. Wat is je meest ultieme guilty pleasure?
10. Wie is je grootste inspiratiebron op vlak van koken?
11. Thuis koken of uit eten gaan?
12. High-end of low-profile?
13. Wat is je lievelingsrestaurant?
14. Boodschappen doe ik bij…
15. Het lekkerste dat ik ooit heb gegeten, is…
16. Wat is je favoriete cocktail?
17. Koffie met George (Clooney) of Heston (Blumenthal)?
18. Wat mag niet ontbreken in jouw keuken?
19. Mijn favoriete snack is…
20. Wat zit er op jouw pizza?
21. Wat lust je echt niet?
22. Mijn favoriete foodblog is…
23. Het gekste dat ik ooit heb gegeten, is…
24. Wat staat er op je food bucket list?
25. Ik kan niet leven zonder…

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri