Minder
dan een maand geleden wist ik amper welke pedaal de koppeling, welke de rem en welke
de gas was, en had ik mij nog nooit van m’n leven in het verkeer gewaagd achter
het stuur van een auto.
Over
minder dan een maand mag ik een blauwe ‘L’ kleven op de achterruit van een
auto, in die auto stappen en ermee wegrijden naar eender waar. Maar niet
voordat ik heb gevraagd of ze die ‘L’ niet in het roos hebben!
In
minder dan een maand tijd heb ik heel veel geleerd, en dan vooral dat je heel
veel dingen kan leren in minder dan een maand tijd…
Rijden, Rouge, rijden! |
Ik ben een verborgen doorzettertje. Op het
eerste gezicht lijk ik een flauw meisje dat van roos houdt en af en toe kijkt
met een blik alsof ze op haar eenhoorn over de regenboog dartelt en onderweg de
konijntjes begroet, maar dat is allemaal schijn. In werkelijkheid ben ik een
Spartaan. Ik neem enkel genoegen met perfectie, waardoor ik steeds de laatste
ben die tevreden is over eender wat ik doe.
Na een les die door m’n rij-instructeur
werd omschreven als “een beetje chaotisch” en door mezelf als “belachelijk
slecht en ronduit schandalig” was ik dan ook extra gemotiveerd om te bewijzen dat
ik beter kan. Al moest dat vooral enkel aan mezelf worden bewezen. Uit een
gesprekje met m’n rij-instructeur voor ik aan de les begon, bleek dat hij nog
steeds vindt dat ik het goed doe. Ik begin vraagtekens te plaatsen bij zijn
kortetermijngeheugen.
Deze keer gingen we echt leren keren in
een straat. Keren in een straat is my
bitch. I rock keren in een
straat. Als er ooit moet worden gekeerd in een straat – het soort waarvoor geen
borstel nodig is – en ik ben in de buurt, dan… Soit, je begrijpt me
wel. Mijn instructeur legde op voorhand uit wat ik moest doen. En ik deed het. Like a boss.
Naar
links pinken – in 1ste zetten – spiegels kijken – koppeling beetje
lossen – naar links sturen – stoppen voor de stoeprand (maar vlak ervoor al een
draai naar rechts geven) – in achteruit zetten – spiegels kijken – koppeling beetje lossen – naar rechts sturen – stoppen als je recht genoeg staat om weg
te kunnen (maar vlak ervoor al een draai naar links geven) – naar links pinken –
in 1ste zetten – spiegels kijken – wegrijden
Daarnaast heb ik geleerd waar je best
kan gaan staan om af te slaan als je uitkomt op een tweerichtingsstraat. Als je
naar rechts moet, moet je schuin in de rechterhoek gaan staan. Moet je naar
links, dan zie je het meest als je recht in het midden gaat staan. Logisch,
maar je moet er maar opkomen!
Ik heb voor de eerste keer iemand ingehaald,
omdat een vrachtwagen achter mij jojo zat te spelen. Ik heb voor de tweede keer
iemand ingehaald, omdat een tractor voor mij slak zat te spelen. En ik heb een
konijntje gered door hard op mijn rem te duwen. Er reed niemand achter mij (heb
ik eerst gecheckt, ik ontwikkel reflexen, aha!) en ik hoop dat ik nooit zoiets meemaak
als dat wel het geval is. Anders zullen de konijntjes op de regenboog boos zijn
op mij.
Aha, een glimlach! Daarvoor doe ik het! :-)
BeantwoordenVerwijderenJe wordt nog een echte formule 1 pilote
BeantwoordenVerwijderen