Doorgaan naar hoofdcontent

Yummy hummy pitabroodjes

Ik maak nooit pita, maar ik tover met pitabroodjes. Ik hou van de pretlichtjes in Merlots ogen wanneer hij merkt dat ik weer pitaplannen heb, dus ik probeer regelmatig zulke plannetjes te smeden. En dit is alvast een blijvertje: pitabroodjes met kalkoen, hummus, avocado en rode biet, oftewel yummy hummy pitabroodjes! Ik geef toe: het is niet het meest makkelijke pitabroodje om te eten, maar geloof me, wanneer je de smakencombinatie proeft, denk je alleen nog maar: DAN MAAR SMOSSEN!

Dit recept is bovendien bijzonder voor mij omdat ik er het boek “Goed Eten” van Dorien Knockaert (van Jonge Sla) mee heb gewonnen op de blog van Lilith (van Tales from the Crib).


Wat heb je nodig?

Voor de hummus(*)
400 g kikkererwten – uit bokaal of blik – 2 kleine teentjes knoflook, 1 eetlepel sesamzaadjes, olijfolie, komijn, pikant paprikapoeder, peper en zout.

Voor de rest
1 avocado, een beetje citroensap, rode biet (uit bokaal), 2 kalkoentournedos, olijfolie, peper, zout en natuurlijk pitabroodjes.

Wat moet je doen?

De hummus maken
Giet de kikkererwten in een vergiet, spoel ze en laat ze uitlekken. Neem ondertussen je miniblender erbij. Doe de kikkererwten in de blender en voeg ook de andere ingrediënten voor de hummus toe: de 2 gepelde teentjes knoflook, 1 eetlepel sesamzaadjes, een beetje pikant paprikapoeder, peper en zout, en veel komijn. Giet er net voldoende olijfolie bij om de hummus smeuïg te maken. Het is beter om te beginnen met minder olijfolie dan je denkt nodig te hebben. Je kan altijd nog een beetje meer toevoegen. Laat je blender al deze ingrediënten omtoveren tot een heerlijk smeuïge hummus.

Zeg nu zelf, dit was toch geen werk? En eigenlijk was dat nog het meeste werk!

De rest maken
Kruid de kalkoentournedos met peper en zout en bak ze in een beetje olijfolie in een antikleefpan tot ze volledig gaar zijn. Ik wil geen Campylobacter-bacteriën op mijn geweten.

Verwarm wanneer de kalkoen bijna klaar is de pitabroodjes in een grillpan of stop ze in de broodrooster.

Snijd als laatste de avocado in blokjes, besprenkel ze meteen met citroensap zodat ze mooi groen blijven en kruid de avocadoblokjes met peper en zout.

De pitabroodjes opbouwen
Snijd de kalkoentournedos horizontaal doormidden (zo kan je twee broodjes per persoon beleggen). Snijd ook het broodje in twee, beleg beide kanten met een laagje yummy hummy-us. Leg daarop enkele schijfjes rode biet en plakjes avocado. Eindig met de kalkoen.

Smullen & smossen maar!

(*) Je gaat wat te veel hummus hebben, maar dat vind je vast niet erg. Je kan er de volgende dag bijvoorbeeld crackers mee beleggen en ’s middags bij de soep eten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri