Doorgaan naar hoofdcontent

Parmigiana di Melanzane

Dit gerecht brengt de Italiaanse zon naar eender welk land op eender welk moment. Op 28 november 2012 verlichtte het onze Lierse huiskamer. Ik kan niet geloven dat ik 219 verschillende gerechten(*) (ja, ik houd een boekje bij) heb gewacht alvorens dit te maken.

Instant Italië voor twee.

Parmigiana di Melanzane

Wat heb je nodig?

Groentjes
Een rode ui, een groot teentje knoflook, een aubergine en een tomaat.

Kruiden
Verse basilicum, peper, zout en kaneelpoeder.

En ook nog
Olijfolie, tomatenpassata (ongeveer 350 g), een beetje ketchup, 2 bolletjes mozzarella en vers geraspte Parmezaanse kaas of Grana Padano (echt waar, ik proef geen verschil).

Wat moet je doen?

De tomatensaus maken
Snipper de rode ui en de knoflook fijn. Stoof beide aan in olijfolie in een potje waarvan je een deksel hebt. Wanneer de ui zacht is, mag de tomatenpassata erbij. Kruid met peper, zout en een snuifje kaneelpoeder. Voeg wat ketchup toe voor een subtiele zoete toets. Roer, zet het deksel op de pot en laat de saus 15 minuutjes pruttelen. Ondertussen kan je…

De aubergine grillen
Snijd de aubergine in schijfjes van een halve tot één centimeter. Neem een grillpan, doe er olijfolie in en laat de pan goed heet worden. Grill dan de aubergineschijfjes in de pan en kruid ze met peper en zout.

Terwijl de aubergines in de pan liggen, kan je de tomaat ontvellen en in schijfjes snijden, de twee bolletjes mozzarella in plakjes verdelen en de Parmezaanse kaas raspen.

Wanneer de saus 15 minuutjes heeft geprutteld en de aubergines zijn gegrild, mogen beide vuren uit en kan je de saus afwerken met fijngehakte verse basilicum (zoveel als je wil, ik gebruikte ongeveer een derde van een bosje).

De Parmigiana di Melanzane opbouwen
Beetje tomatensaus – aubergineschijfjes – mozzarellaplakjes – tomatensaus – aubergineschijfjes – mozzarellaplakjes – verse tomatenschijfjes – peper en zout – tomatensaus – vers geraspte Parmezaanse kaas

Zet de Parmigiana 25 minuten in een oven van 180°. Zet daarna nog 5 minuutjes de grill op. En geniet terwijl je hele huis zich hult in de geur van Italië

Wat eet je erbij?

Stokbrood. Pure perfectie.

Parmigiana di Melanzane met brood

(*) Sinds Merlot en ik zijn gaan samenwonen, bijna een jaar geleden.

Reacties

  1. 't Was hier een aMuse Rouge-eetweekend, want dit aten we zaterdag :-)
    Heel heel lekker; we gaan dit zonder enige twijfel nog maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Allez joh, dat jij dit nog niet had gemaakt! Het is ondertussen het favoriete gerecht van veel van m'n vrienden. En bij m'n vriend en mezelf staat het ook zeker op het podium. ;-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

De beste veggie spaghetti bolognaise #DZV2015

O jee, al een hoogtepunt op dag twee van DZV! Vorige week maakte ik dé beste veggie spaghettisaus zonder vleesvervangers als quorn of seitan. Serieus! Alleen maar groentjes. Oké, en noten ook (het geheim ingrediënt!). Nog een voordeel is dat deze spaghetti belachelijk snel op tafel staat omdat de blender het meeste werk doet. Zowel m’n vriend, zijn broer als ikzelf vonden het op deze manier echt perfect, maar natuurlijk mag je variëren met de groentjes. Wat paprika of selder zouden hier zeker ook niet in misstaan. En als je geen fan bent van champignons bijvoorbeeld, dan kan je die gewoon weglaten. Enkel de bloemkool moet er echt in. Vooraleer je daardoor wordt afgeschrikt: ze verliest haar smaak compleet, ik beloof het! Mijn vriend en zijn broer konden zelfs niet geloven dat er bloemkool in zat. Maar samen met de noten zorgt zij voor het ‘gehakt-gevoel’ (onmisbaar dus!), en natuurlijk ook voor volume en vitamientjes. Let op de hoeveelheden: onderstaand recept

Recept Puur genieten: kip met appels en walnoten

Eentje van Pascale Naessens aangepast op z’n aMuse Rouges. Gewoonlijk deel ik het recept letterlijk zoals het in het kookboek staat en schrijf ik mijn aanpassingen er cursief bij, maar omdat ik nu best wel veel anders heb gedaan, zou dat een rommeltje worden. Je krijgt dus enkel mijn aangepaste versie (die trouwens super lekker is), en als je dat niet goed genoeg vindt, moet je het boek maar kopen, hé! Wat heb je nodig (2 personen)? 2 kipfilets 2 zoete appels, type Jonagold Handjevol gepelde walnoten 1 kl komijnpoeder 1 kl kaneelpoeder Peper & zout Olijfolie 2 stronkjes witloof 1 el mayonaise Citroensap Peper & zout 6-8 kleine (!) aardappeltjes Grof zeezout Olijfolie Wat moet je doen? 1. Verwarm de oven voor op 180 °C, hetelucht. Zorg er wel voor dat er geen los bakpapier in de oven ligt. Dat kan omhoog vliegen en vuur vatten. 2. Leg de kipfilets in een ovenschaal. Was de appels, snijd ze in kwarten en haal het klokhuis eruit. Sni