Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn broccoli-missie


Ik was rustig naar Star Wars: Episode I – The Phantom Menace aan het kijken toen plots… ding-dong. ‘Ik heb net gelezen dat je elke dag broccoli zou moeten eten. Dat is de gezondste groente die bestaat!’ Mer stond aan de deur met een nieuw paar schoenen en dat weetje. Anakins Podrace zou eventjes moeten wachten. Mijn moeder liet ik binnen, mijn onverwachte nieuwe schoenen (met bont!) trok ik aan en mijn mama’s ongenuanceerde eetjesweetje trok ik na.


Dit is wat Kris Verburgh (van ‘De Voedselzandloper’) en Dr. Neal Barnard (van ‘21 dagen vegan!’) zoal te zeggen hebben over broccoli:

Het zijn vooral broccoli en de groene bladgroente zoals salade, spinazie en kool die een sterk gezondheidseffect hebben. Broccoli is zelfs een uitschieter (…) Groene bladgroente en broccoli verminderen het risico op hart- en vaatziektes met meer dan 30 procent. – Kris Verburgh in zijn boek ‘De Voedselzandloper’
Broccoli, spruitjes, kool en andere groenten zitten vol calcium, en de absorptiefractie – het percentage dat het lichaam kan gebruiken – ligt hoger dan bij melk. (…) Naast de gewone voordelen zijn deze groenten ook goede kankerbestrijders. (…) [Ze] stimuleren uw lever om enzymen aan te maken die uw lever ontgiften en vervuilende stoffen te verwijderen. Dit is belangrijk, omdat we worden blootgesteld aan gifstoffen in de lucht, het water en in de voeding. Sommige stoffen kunnen uw DNA beschadigen, wat tot kanker leidt. Als u broccoli (…) eet, maakt uw lever binnen achtenveertig uur meer enzymen aan die de kankerverwekkende stoffen uit uw lichaam verwijderen. – Dr. Neal Barnard in zijn boek ‘21 Dagen Vegan!’

Bon, broccoli dus. Ik ga niet zeggen dat je elke dag broccoli moet eten – variatie is volgens mij nog steeds het belangrijkste – maar de groente vaak op het menu zetten, is duidelijk een goed idee. Ik ging op zoek naar boeiende broccolirecepten.

Broccoli is super- (en ik bedoel echt súper-) lekker in de vorm van broccolipuree: met patatjes, knoflook, peper, zout, eventueel een beetje citroensap en veel olijfolie. Goed voor af en toe, maar dagelijks zoveel olijfolie gebruiken, mag alleen Jeroen Meus. Een andere altijd-lekker-combinatie is pasta (gewone pasta of lasagne) met broccoli, vis en… roomsaus. Hoera tot en met de vis, ja lap vanaf de roomsaus. Om maar te zeggen: ook al niet bepaald geschikt voor elke dag. Er is natuurlijk ook steeds mijn brestolipasta, maar elke dag Parmezaanse kaas lijkt mij ook niet het beste idee sinds gesneden brood.

Ik moest het over een andere boeg gooien. Het internet leerde mij dat broccoli en tomaat een voedingspaar is dat ‘gezonder is dan de som van de delen’. Mijn wiskundekennis reikt nog net zover dat ik daaruit begrijp dat de al gigantisch gezonde groene groente nóg gezonder wordt in combinatie met tomaten. De kiem van een nieuw recept was geplant. Ik bedacht nog enkele ingrediënten die barsten van de vitaminen en – boem! – ik had een vitamientjesbom

Mijn broccoli-recepten

Reacties

Populaire posts van deze blog

Instagram Instants maart 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
De eerste van een nieuwe maand betekent Instagram-tijd op m’n blog. Dit was mijn maart. Ik verjaarde, ging shoppen, ondernam een heus DIY-projectje, ontdekte een nieuwe hobby, mocht Smartmat testen en kreeg een vlaag van lenteschoonmaakkriebels. De maand werd afgesloten met een weekje ziekteverlof omwille van een blokkade in m’n bovenrug.

Een onverwacht bezoekertje op het werk. M’n collega had de poort laten openstaan, waardoor dit schattige kleine konijntje plots kwam binnengehuppeld. We hebben het gevangen en opnieuw losgelaten in het wild. Dat ging bij mij een beetje gepaard met pijn in het hart, maar iedereen verzekerde me dat konijntjes het gelukkigst zijn in het wild.
Bron foto: weheartit.com
Het krioelt in de omgeving van m’n werk trouwens van de diertjes. …

Instagram Instants februari 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
Dit was mijn februari. Merlot maakte een nieuwe lay-out voor mijn blog (wat vind jij ervan?) én hij bezorgde mij een verrassingsvalentijn. Ik kreeg een portie hondjesknuffels en ik kocht lage laarsjes waar ik helemaal verliefd op ben.
Zo begin ik elke ochtend: met een kom havermout waar de vitamientjes bijna uitspringen. Hier had ik mijn havermout opgeleukt met lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, dadels en noten. Tot enkele jaren geleden ontbeet ik nooit. Nu is het mijn favoriete maaltijd van de dag.
Merlot stak mijn blog in een nieuw kleedje! Ik wilde minder roos, meer rood en grotere foto’s. Ik ben heel blij met wat hij ervan heeft gemaakt. Het enige ‘jammere’ is dat ik alle blogposts van voor de themaverandering moet aanpassen aan de nieuwe lay-out. Daar ben ik st…

Slim Concept-recept: courgetti bolognaise met balletjes

Ik postte al eens een recept voor een koude courgettisalade. Vandaag schotel ik je een warme variant voor. Eigenlijk is dit een spaghetti met balletjes voor wie op dieet is. Want iedereen verdient af en toe een Lady-en-de-Vagebond-moment.
Dit recept is geschikt tijdens fase 2 van het Slim Concept-dieet.

Wat heb je nodig (2 personen)? 1 ui2 teentjes knoflook1 rode paprika4 tomaten250 g champignons1 kl tijm1 kl oreganoPeper & zout2 courgettes200 g kippengehakt1 el (diepvries)basilicum (Of verse. Van gedroogde ben ik geen fan.)Wat moet je doen?

1. Was en schil de paprika, verwijder de zaadlijsten en snijd hem in zo fijn mogelijke reepjes. Bak de paprikareepjes aan in een antikleefpotje zonder vetstof. Schil en versnipper de ui en doe hem bij de paprika.
2. Ontvel de tomaten en snijd ze in blokjes. Doe die bij de paprika en ui. Snijd de champignons in schijfjes of kwartjes en doe ze bij in het potje. Pel en plet de teentjes knoflook doe ook die erbij.

3. Kruid alles met peper, zout, tijm en…