Doorgaan naar hoofdcontent

Vitamientjesbom


Vitamientjesbom, waarom? Daarom!
  • Waarom broccoli – en meer bepaald broccoli in combinatie met tomaten – zo gezond is, lees je hier.
  • Noten – zo heb ik geleerd uit ‘De Voedselzandloper’ van Kris Verburgh – bevatten de gezonde omega-3-vetzuren. Die verminderen de kans op hart- en vaatziekten, het risico op depressie en ze remmen ontstekingen in het lichaam af. En noten bevatten ook vitamine E, voegt Dr. Neal Barnard toe in ‘21 Dagen Vegan!’
  • ‘De Voedselzandloper’ leerde mij ook dat knoflook het meest bekend is om zijn werking op hart- en bloedvaten. Het verlaagt de bloeddruk en zorgt ervoor dat de bloedplaatjes minder kleverig worden. Knoflook kan hart- en vaatziekten voorkomen of hun ontwikkeling vertragen.
  • En dat honing gezond is, weet iedereen, want dat komt van de bijtjes. Niet achter alles moet een wetenschappelijke uitleg zitten, hé.

Vitamientjesbom

Wat heb je nodig voor 2?

Voor de vitamientjesbom
  • 1/2de broccoli
  • 2 tomaten
  • 2 el notenmengeling (Ik gebruikte amandelen, cashewnoten en hazelnoten.)
  • Scampi’s
  • Limoen
  • Currypoeder
  • 1 sjalot
  • 1 teentje knoflook
  • 125 g losse witte rijst
  • Olijfolie
  • Peper & zout

Voor de bijtjesdressing
  • Zachte mosterd (Ik ben zo iemand die niet tegen scherpe mosterd kan.)
  • Lopende honing (Dankjewel, bijtjes!)
  • Currypoeder

Wat moet je doen?

1. Bij mijn vitamientjesbom hoort een dressing van de bijtjes. Meng daarvoor gelijke hoeveelheden zachte mosterd en lopende honing. Ik nam 2 eetlepels van elk. Voeg een goede snuif currypoeder toe en roer alles onder elkaar.
2. Verdeel de halve broccoli in kleine roosjes. Spoel de broccoliroosjes en stoom ze beetgaar in 5 minuutjes.
3. Begin, terwijl de broccoli stoomt, aan de rijst. Snipper de sjalot en de knoflook en stoof ze eventjes aan in wat olijfolie in een antikleefpotje. Voeg 125 g losse witte rijst toe en roer, zodat alle rijstkorreltjes mooi glanzen door de olijfolie. Voeg dan 4 dl water toe, zet het deksel op de pan, draai het vuur laag en laat de rijst gaar pruttelen. Wanneer al het water is opgenomen, is de rijst klaar.
4. Ontvel, terwijl de rijst pruttelt, de tomaten en snijd ze in blokjes op hapgrootte. Kruid de tomatenblokjes met peper en zout.
5. Bij een vitamientjesbom horen notenscherven. Stamp de notenmengeling een beetje fijn in je vijzel. De individuele stukjes noot mogen wel nog identificeerbaar zijn.
6. Bak, wanneer de rijst bijna klaar is, de scampi’s. Kruid ze met peper, zout en een beetje currypoeder. Besprenkel ze wanneer ze klaar zijn met limoensap.
7. Tijd om de vitamientjesbom samen te stellen in je kommetje. Begin met de rijst, leg daarop broccoliroosjes, tomatenblokjes en scampi’s. Lepel er de bijtjesdressing over en werk af met de notenscherven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Recept Puur genieten: kip met appels en walnoten

Eentje van Pascale Naessens aangepast op z’n aMuse Rouges. Gewoonlijk deel ik het recept letterlijk zoals het in het kookboek staat en schrijf ik mijn aanpassingen er cursief bij, maar omdat ik nu best wel veel anders heb gedaan, zou dat een rommeltje worden. Je krijgt dus enkel mijn aangepaste versie (die trouwens super lekker is), en als je dat niet goed genoeg vindt, moet je het boek maar kopen, hé! Wat heb je nodig (2 personen)? 2 kipfilets 2 zoete appels, type Jonagold Handjevol gepelde walnoten 1 kl komijnpoeder 1 kl kaneelpoeder Peper & zout Olijfolie 2 stronkjes witloof 1 el mayonaise Citroensap Peper & zout 6-8 kleine (!) aardappeltjes Grof zeezout Olijfolie Wat moet je doen? 1. Verwarm de oven voor op 180 °C, hetelucht. Zorg er wel voor dat er geen los bakpapier in de oven ligt. Dat kan omhoog vliegen en vuur vatten. 2. Leg de kipfilets in een ovenschaal. Was de appels, snijd ze in kwarten en haal het klokhuis eruit. Sni

De beste veggie spaghetti bolognaise #DZV2015

O jee, al een hoogtepunt op dag twee van DZV! Vorige week maakte ik dé beste veggie spaghettisaus zonder vleesvervangers als quorn of seitan. Serieus! Alleen maar groentjes. Oké, en noten ook (het geheim ingrediënt!). Nog een voordeel is dat deze spaghetti belachelijk snel op tafel staat omdat de blender het meeste werk doet. Zowel m’n vriend, zijn broer als ikzelf vonden het op deze manier echt perfect, maar natuurlijk mag je variëren met de groentjes. Wat paprika of selder zouden hier zeker ook niet in misstaan. En als je geen fan bent van champignons bijvoorbeeld, dan kan je die gewoon weglaten. Enkel de bloemkool moet er echt in. Vooraleer je daardoor wordt afgeschrikt: ze verliest haar smaak compleet, ik beloof het! Mijn vriend en zijn broer konden zelfs niet geloven dat er bloemkool in zat. Maar samen met de noten zorgt zij voor het ‘gehakt-gevoel’ (onmisbaar dus!), en natuurlijk ook voor volume en vitamientjes. Let op de hoeveelheden: onderstaand recept