Doorgaan naar hoofdcontent

Week 9-10: aMuse Rouge neemt afscheid van vlees en vis

Hoewel er dit jaar geen officiële mediacampagne is rond Dagen Zonder Vlees, doe ik gewoon op m’n eentje mee. De afgelopen 2 weken stonden er uitzonderlijk dus geen veggie gerechten op het menu. Maar dat maak ik de komende 6 weken meer dan goed! Wij gaan hier nogal eens wat vierkante meters besparen op onze ecologische voetafdruk, ze!

En jij, doe jij mee met DZV?

Beulingtaart met rodekool – Hier had ik nu echt al weken zin in. Hoewel zoiets nóg beter smaakt wanneer het vriest dat het kraakt, hebben Merlot en ik er toch van genoten. Ontzettend lekkere ‘boerenkost’ met een twist! Het recept verscheen gisteren al op m’n blog.

Rodekool met zalm en ovenpatatjes – Wie rodekool koopt, zal rodekool eten, zo’n keer of 36! Verrassend lekker in combinatie met zalm en ovenpatatjes met Provençaalse kruiden. Enkele dagen later maakte ik ook nog rodekoolsoep voor een etentje met zes personen. ‘Helaas’ is er na twee gerechten en een grote pot soep nog stééds een halve rodekool over. Gezond en vers eten, duur?

Quinoasalade met tonijn en avocado - Nog een quinoablijvertje! Dit recept komt zaterdag op m’n blog!

Quinoapasta met soja-balsamicokip en groentjes – Dit maakte ik als hoofdgerecht (na de rodekoolsoep, waar ik helaas geen foto van heb) toen Ecarlate, Céladon, Lilas en Potiron kwamen eten. Lilas volgt momenteel een dieet waarbij ze zo weinig mogelijk koolhydraten, vetten en suikers mag eten. De quinoapasta is een koolhydraatarm (en lékker!) alternatief voor gewone pasta en wat ik erbij maakte, is volledig bereid zonder vetstof. Het receptje komt in de loop van volgende week online.

Pauline’s guilt-free chocolademuffins met kokosmousse – Dieet of geen diet. Een etentje is niet compleet zonder dessert. Ik maakte Pauline’s guilt-free chocolademuffins (waarvan ik het recept een beetje aanpaste) en serveerde ze met een zelfgemaakte lichte kokosmousse zonder suiker.


Spaghetti – Merlot doet gewillig mee met DZV, maar hij had één voorwaarde: vlak voor het veggie tijdperk aanbrak, MOEST ik mijn spaghetti nog eens maken. Geen probleem voor mij! Het is en blijft mijn absoluut lievelingsgerecht. Als ik geen foodblog zou hebben, zou dit ik dit véél vaker klaarmaken.

Venkelrisotto met dille en zalm – Merlot blijft doen alsof hij niet van venkel houdt, maar zijn leeg bord zei wel wat anders! Deze risotto was zo lekker dat ik het receptje snel deel.

Scampi diabolique – Na dit gerechtje begon ik spontaan te zingen van yummy, yummy, yummy, I’ve got love in my tummy! Soms vergeet ik dat mijn lief ook in de kamer is. Ik had al een tijdje zin in scampi diabolique, maar doordat het niet echt licht is, stelde ik het altijd maar uit. Uiteindelijk besloot ik het toch maar te maken aangezien ik de komende 46 dagen vegetariër word en ik die niet wil doorbrengen met een craving naar scampi’s. It was yum!

Het zegt wel genoeg dat ik in de laatste dagen voor Dagen Zonder Vlees vis op het menu zet. Ik denk dat ik vis ietsje harder ga missen dan vlees. Al verwacht ik sowieso geen noemenswaardige problemen. Ik houd houd houd van veggie, barst van de inspiratie, en als ik door 6 weken vegetariër te worden dan ook nog eens iets positiefs doe voor de planeet, begin ik met heel veel plezier aan DZV! Wie doet nog mee?

Dag vleesje. Dag visje. Ik zal jullie waarschijnlijk niet zo missen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri