Doorgaan naar hoofdcontent

Review kookboek I ♥ groente – Janneke Vreugdenhil

Mijn allereerste kookboekreview gaat over I ♥ groente van de Nederlandse columniste Janneke Vreugdenhil. Misschien ken je haar wel van Hoge hakken in de keuken, Eten enzo en Comfort food.


Indeling & inhoud

De indeling van het boek doet me denken aan Plenty van Ottolenghi. De hoofdstukken zijn opgebouwd rond een groente(familie): I ♥ groene blaadjes, I ♥ aubergines & courgettes, I ♥ de familie ui… Het hartje uit de titel komt in elk hoofdstuk terug. De liefde voor groenten staat dan ook centraal in dit kookboek. Alle recepten zijn vegetarisch, hoewel dat eerder ‘per ongeluk’ is. Niet omdat het moet (zelf is Janneke helemaal geen vegetariër), maar gewoon omdat het kan.
Ik ben een alleseter, een overtuigd omnivoor. Maar wel eentje die verliefd is op groente. Als je me het mes op de keel zou zetten zou ik misschien zelfs liever vlees en vis laten staan dan groenten. Niet zozeer omdat ze zo gezond zijn, wat ze natuurlijk wel zijn. Of omdat ze zo mooi zijn, wat ook ontegenzeggelijk zo is. Maar vooral omdat ze zo wonderlijk veelzijdig zijn. Met groente kun je echt een beetje toveren. – Janneke Vreugdenhil
Vooraan in het boek staat een overzicht van alle recepten, met bijbehorende bladzijde, en achteraan een register van ingrediënten, ook met bijbehorende bladzijden. Heel overzichtelijk en handig om recepten terug te vinden.

Lay-out & foto’s

Kookboeken moeten voor mij foto’s hebben. Veel foto’s én mooie foto’s. En dat heeft dit kookboek zeker. Bij elk recept staat minstens één en vaak zelfs meerdere foto’s. Niet alleen foto’s van het gerecht, maar ook van ingrediënten of de auteur. Hoewel dat laatste voor mij geen meerwaarde biedt, stoor ik er mij ook niet aan. De foto’s nemen overal meer plek in dan de tekst.


Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een vrolijke gekleurde tussenpagina. Elke groente krijgt haar eigen kleurtje. Leuk gedaan!


Recepten & ingrediënten

In totaal staan er 86 recepten in dit kookboek. Het is een mooie mix van vrij gewone dingen als waterkerssoep, paddenstoelenrisotto en gratin van aardperen, en meer exotische (klinkende) gerechten als kabak mücver (Turkse mezze), kedgeree (Indiaas gerecht met rijst en linzen) en socca (soort hartige pannenkoek).

Kedgeree

Alle recepten zijn voor twee personen, met uitzondering van – logisch – dingen als taart of soep. De recepten lijken me stuk voor stuk vrij eenvoudig en snel klaar. Volgens Janneke Vreugdenhil neemt geen enkel recept in haar boek langer dan 30 minuten in beslag, tenzij er een oven aan te pas komt. Ik heb dat natuurlijk (nog) niet getest, maar heb wel de neiging haar te geloven.


Alle recepten hebben een vrij korte ingrediëntenlijst en de meeste van die ingrediënten zijn vrij alledaags of – wanneer dat niet zo is – te vervangen door meer alledaagse ingrediënten. Soms schrijft Janneke dat er zelf bij, soms heb je Google nodig. Zo staat er bij Hindoestaanse kerrie masala dat je die best mag vervangen door een ander pittig kerriepoeder (gelukkig maar!). Maar bij dagoeblad of sereh staat helemaal geen uitleg, al kan het verschil tussen Nederlands en Vlaams daar ook wel voor iets tussen zitten. Sereh blijkt namelijk een andere naam te zijn voor citroengras, en dagoeblad is hoe ze in Suriname waterspinazie noemen. Nog steeds geen idee wat dat is eigenlijk, maar ik heb het woord spinazie gezien en zou zelf dan ook gewoon de vrijheid nemen om dat te gebruiken.


Elk recept begint met een klein ‘verhaaltje’ waarin Janneke bijvoorbeeld iets vertelt over de herkomst van het recept of hoe ze op het idee is gekomen. Soms geeft ze in dat stukje tekst ook een suggestie over wat je erbij kan eten. Dat laatste mag ze wat mij betreft wat vaker doen. Heel wat van haar recepten gelden namelijk niet als hele maaltijd. Je hebt zelf dan ook best wel wat inspiratie nodig om sommige van haar recepten in te passen in een compleet middag- of avondmaal. Dat is meteen ook mijn enige puntje van kritiek. Het feit dat elk recept een kleine inleiding krijgt, vind ik alleen maar leuk. *kuch* Dat doe ik zelf ook. *kuch*

De recepten zelf zijn heel kort en duidelijk uitgelegd. Elk recept bestaat letterlijk uit één alinea. Zelf ben ik fan van witregels, maar meestal zijn de blokjes tekst zo kort dat het ontbreken daarvan niet echt stoort.


Wat Janneke Vreugendenhil in haar voorwoord beweert – met groente kun je echt een beetje toveren – bewijst ze in dit kookboek. Op een manier die mij een beetje aan Yotam Ottolenghi doet denken. En ik denk niet dat ik deze review met een groter compliment kan afsluiten.

aMuse ♥ ?

Ja! Dit boek is een aanrader voor iedereen die van groentjes houdt en openstaat voor andere dingen dan dagelijkse boerenkost.

Dit zijn enkele van mijn favoriete recepten uit het boek. 
  • Quiche-die-geen-quiche-is van spinazie, yoghurt en kaas
  • Voorgerechtje van venkel en hazelnoten met dadelmayonaise
  • Bieten-chocoladetaart met barbieroze kardemomglazuur
  • Broodje gegrilde aubergine, halloumi en pistachetapenade
  • Uien uit de oven met zoete balsamico
  • Risotto met geblakerde prei
  • Bruschetta met romige wittebonenpuree en pittige groene kool
Morgen deel ik er eentje van op m’n blog. Als je de rest ook wil maken, kan je het boek kopen bij de meeste boekhandels of (online) bestellen. Richtprijs: € 17,95

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri