Doorgaan naar hoofdcontent

Update 1 goede voornemens deel 2: koken

Een tijdje geleden schreef ik al een update over het eerste deel van m’n voornemens. Hoog tijd dus ook voor  een update over m’n kookvoornemens.

11. Verse pasta maken


Kan ik nog stééds niet afstrepen van m’n lijstje. Maar sowieso associeer ik verse pasta met een zonovergoten dag. Dit komt er dus wel van deze zomer! Echt hoor.

12. De Aziatische keuken verkennen

Ik heb een Aziatisch kookboek gekocht waarin ik al heel vaak heb zitten bladeren. Dat is een eerste stapje, toch? Eigenlijk heb ik geen idee waarom ik dit voornemen nog niet heb waargemaakt. Ik denk dat ik er gewoon eventjes niet meer aan heb gedacht. Of zo.

13. Meer uit m’n kookboeken koken

Oef. Hiermee ben ik wel goed bezig. Eigenlijk is dat vooral dankzij het nieuwe item op m’n blog waarin ik onder andere kookboeken review. Uit elk van de kookboeken die ik bespreek, kook en deel ik minstens één recept. Zo maakte ik al een gerecht met venkel, hazelnoten en dadelmayonaise uit I ♥ groente, notengranola uit Honestly Healthy en zalmpirozjki’s uit Zalm.

14. Koken met ingrediënten die ik nog nooit heb gebruikt (bv. za’atar, tempeh, saffraan…)

  • Za’atar: gebruikte ik voor het eerst in een wel heel fotogeniek receptje met aubergine (zie foto hierboven).
  • Pindakaas: ontdekte ik eigenlijk al eind vorig jaar (als beleg voor op rijstwafels, nom!). Maar dit jaar gebruikte ik het ook in warme gerechten. Zo maakte ik er een sausje mee voor bij tofu en groentjes, bedacht ik een lekkere (maar zware!) pindarisotto, verzon ik zomaar iets als pindasoep en ontdekte ik hoe lekker gado gado is.
  • Vleesvervangers (tofu, veggie spekreepjes, veggie schnitzel, sojagehakt): ik vind vleesvervangers niet slecht, maar in de plaats van nepvlees gebruik ik toch liever gewoon heel veel groentjes in mijn veggie gerechten.
  • Andijvie: een smaak die mij wel kan bekoren. Ik vond het smaken naar iets tussen sla en witloof in.
  • Quinoapasta: een perfecte pastavervanger voor wie let op de koolhydraten. Dit verkoopt mijn schoonmoeder trouwens via haar zaak Slim Concept.
  • Portobello’s: gebruikte ik dankzij Smartmat. Lekker!
15. Gezonde desserts maken (bv. met quinoa, met courgette in plaats van boter…)

Ik heb nog geen quinoa of courgette in een dessert gebruikt, maar wel al avocado. Dat was alvast een groot succes.

16. Mijn keukenspullen gebruiken die ik nog nooit heb gebruikt: tajine en stoommandje

Nog steeds niet gebruikt. Gelukkig zitten er nog heel wat maanden in het jaar.

17. Enkel zondigen wanneer de ‘zonde’ het 100% waard is


Laat ik zeggen dat hier voor 90% aan voldoe. Ik schreef er trouwens onlangs nog dit over. Natuurlijk laat ook ik me weleens verleiden door het vrolijke getjangel van de ijskar. Ik bedoel: die komt elke dag voorbij, hé. Je moet al één of andere supermens zijn om absoluut nooit toe te geven. En af en toe eet ook ik iets uit goesting in plaats van uit honger. Maar wanneer je beseft dat zoiets normaal is en dat nu niet je hele gezonde eetpatroon naar de vaantjes is, hoeft dat geen ramp te zijn. Er komen altijd nieuwe dagen om het beter te doen.

18. Meedoen aan Dagen Zonder Vlees, zonder uitzonderingen

Volledig geslaagd! With flying colours.

19. Zelf mayonaise maken

Nog niet gedaan. Wij eten eigenlijk zelden ergens mayonaise bij. Maar wanneer ik eens mayonaise nodig heb, maak ik hem zelf, echt!

20. Af en toe koolhydraten weglaten uit een gerecht

Ook met dit voornemen ben ik goed bezig. Ook dit is een beetje dankzij de Slim Concept-receptjes die ik bedenk voor de klanten van mijn schoonmoeder. In fase 1 en 2 van het Slim Concept-dieet zijn koolhydraten namelijk uit den boze. Daarnaast eet ik wanneer ik alleen ben ook vaak carb-free. Bijvoorbeeld (maaltijd)soep, een salade op basis van avocado (wat ontzettend vult!), een goedgevulde omelet… En dan heb ik het nog niet gehad over mijn gado gado of Parmigiana (wel het brood weglaten dan).

21. Minstens 5 gerechten van het Chinese afhaalmenu namaken

Eigenlijk leunt dit laatste voornemen erg aan bij voornemen nummer 12. Ik maak er snel werk van! Ik zal proberen om vanaf nu minstens één Chinees gerecht per maand te perfectioneren. Zo kan ik er zeker vijf maken tegen het einde van het jaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Instagram Instants maart 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
De eerste van een nieuwe maand betekent Instagram-tijd op m’n blog. Dit was mijn maart. Ik verjaarde, ging shoppen, ondernam een heus DIY-projectje, ontdekte een nieuwe hobby, mocht Smartmat testen en kreeg een vlaag van lenteschoonmaakkriebels. De maand werd afgesloten met een weekje ziekteverlof omwille van een blokkade in m’n bovenrug.

Een onverwacht bezoekertje op het werk. M’n collega had de poort laten openstaan, waardoor dit schattige kleine konijntje plots kwam binnengehuppeld. We hebben het gevangen en opnieuw losgelaten in het wild. Dat ging bij mij een beetje gepaard met pijn in het hart, maar iedereen verzekerde me dat konijntjes het gelukkigst zijn in het wild.
Bron foto: weheartit.com
Het krioelt in de omgeving van m’n werk trouwens van de diertjes. …

Instagram Instants februari 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
Dit was mijn februari. Merlot maakte een nieuwe lay-out voor mijn blog (wat vind jij ervan?) én hij bezorgde mij een verrassingsvalentijn. Ik kreeg een portie hondjesknuffels en ik kocht lage laarsjes waar ik helemaal verliefd op ben.
Zo begin ik elke ochtend: met een kom havermout waar de vitamientjes bijna uitspringen. Hier had ik mijn havermout opgeleukt met lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, dadels en noten. Tot enkele jaren geleden ontbeet ik nooit. Nu is het mijn favoriete maaltijd van de dag.
Merlot stak mijn blog in een nieuw kleedje! Ik wilde minder roos, meer rood en grotere foto’s. Ik ben heel blij met wat hij ervan heeft gemaakt. Het enige ‘jammere’ is dat ik alle blogposts van voor de themaverandering moet aanpassen aan de nieuwe lay-out. Daar ben ik st…

Wraps met aspergesla

Dit was voor ons het laatste aspergegerecht van dit seizoen. En weer eens eentje anders dan anders. Erg geschikt voor een warme zomerdag. Geniet er nog van!

Wat heb je nodig (2 personen)? 4 wraps½ pak (250 g) witte asperges½ komkommer200 g hesp3 eieren2 el mayonaise2 el Griekse yoghurtPeterselie, vers of diepvriesPeper & zoutWat moet je doen?
1. Kook de eieren hard in 10 minuten. Laat ze daarna afkoelen in koud water.
2. Schil de asperges en snijd ze in plakjes van ongeveer een centimeter dik. Kook de aspergeplakjes beetgaar in 2 minuten. Laat ze daarna afkoelen.
3. Pel de eieren en plet ze met een vork. Snijd de hesp in plakjes en de komkommer in kleine blokjes.
4. Meng de mayonaise en de Griekse yoghurt in een grote kom. Roer de asperges, komkommer, eieren en hesp eronder en werk af met (verse) peterselie, peper en zout.
5. Verwarm de wraps in een pan. Schep er wat van de aspergesla op. Rol de wraps op en snijd ze doormidden.