Doorgaan naar hoofdcontent

Recept Salade: gebraden kip met pistache-aioli en geroosterde ui

Mindy Fox zegt over deze salade dat je hem op verschillende manieren kan serveren: bij een groene salade, in een pitabroodje, op crackers of geroosterd brood. Helemaal waar. Maar mijn vriend had zin in couscous, dus maakte ik er een couscoussalade van.

Eerst geef ik het recept zoals het in het kookboek staat. Onderaan lees je wat ik ervan heb gemaakt. En wil je mijn review over het boek zelf nog eens lezen? Klik dan hier!



Wat heb je nodig (6 personen)?
  • 70 g ongezouten pistachenootjes
  • 2 grote rode uien, in ringen van 5 mm dik
  • 4 eetlepels extra vergine olijfolie
  • Fijn zeezout en versgemalen zwarte peper
  • 2 knoflooktenen
  • 8 eetlepels mayonaise
  • 2 eetlepels vers citroensap
  • 600 g gebraden kip, uit elkaar gehaald
  • 340 g witlof
  • 115 g veldsla
Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor tot 200 °C met een ovenrek in het midden. Leg de pistachenootjes op een bakplaat en rooster ze ongeveer 5 minuten in de oven goudbruin en geurig. Laat helemaal afkoelen, houd 2 eetlepels apart en hak de rest fijn in een keukenmachine.

Leg bakpapier op een bakplaat. Meng de uien met 2 eetlepels olie, zout en peper in een grote kom. Leg de uien in één laag op de bakplaat en bak ze in 25 minuten goudbruin. Haal uit de oven en laat afkoelen op een rooster.

Snijd de knoflook in plakjes op een snijplank en meng deze met de zijkant van een groot mes met zout tot een pasta. Doe de knoflookpasta met de gehakte pistachenootjes, mayonaise, 1 eetlepel citroensap en 1 eetlepel olie in een kom en meng goed door elkaar. Doe de kip erbij en bedek deze met het mengsel. Breng op smaak met zout en peper.

Snijd de witlof in plakjes van 1 cm. Meng deze in een kom met de uien, veldsla en de rest van het citroensap en olie. Breng op smaak met zout en peper. Verdeel de groen-witte salade over 6 borden en schep hierop de kipsalade. Hak de resterende 2 eetlepels pistachenootjes grof en bestrooi de salade hiermee.

aMuse’s versie (2 personen)
  • 2 kipfilets
  • 2 stronkjes witloof
  • 1 rode ui
  • Olijfolie
  • 125 g couscous
Pistache-aioli
  • 2 eieren
  • 1 el mosterd
  • 250 ml maïsolie
  • ½ citroen
  • 2 teentjes knoflook
  • 50 g pistachenootjes
  • Peper en zout

1. Rooster de pistachenootjes in een antikleefpan zonder vetstof. Blijf erbij, want dat duurt maar een paar minuutjes. Pel ondertussen de rode ui en snijd hem in halve ringen. Haal de geroosterde pistachenootjes uit de pan en bak de uien erin, wel in wat olijfolie nu.

2. Leg de kipfilets – zonder vetstof – tussen een grill of in een grillpan. Terwijl die aan het garen zijn (zo’n 20 minuutjes) kan je de pistache-aioli alvast maken.

3. Breek de eitjes in de smalste maatbeker waar je staafmixer in past. Schep de mosterd erbij. Mix de eieren en mosterd, en voeg in een dun straaltje de maïsolie toe tot je een egale mayonaise krijgt. Pel de teentjes knoflook en doe die bij in de maatbeker, net als de pistachenootjes (houd er enkele apart voor de afwerking), het sap van een halve citroen, en wat peper en zout. Mix alles tot een homogene pistache-aioli.

4. Doe de couscous in een kom en giet er kokend water over tot hij net onderstaat. Laat de couscous zo’n 5 minuutjes wellen. Snijd de gare kipfilets in stukjes en meng er wat van de pistache-aioli onder. Versnipper de witloofstronkjes.

5. Schep de couscous in twee kommetjes en verdeel het witloof erover. Schep de kip erop en werk af met de rode uiringen en de apart gehouden geroosterde pistachenoten. Serveer de rest van de pistache-aioli erbij.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri