Doorgaan naar hoofdcontent

Vitamine B6


B6 is ontzettend belangrijk voor ons immuunsysteem. De vitamine heeft een essentiële rol bij de vorming van antilichamen en nieuwe cellen. Daarnaast is ze nodig voor de productie van rode bloedcellen en de omzetting van eiwitten in energie. Ook verschillende neurotransmitters (stoffen die zenuwimpulsen overdragen en zo onze mentale gemoedstoestand regelen) kunnen zonder B6 niet worden gevormd.

Daarnaast is vitamine B6 is essentieel voor een gezonde huid en beschermt ze tegen prostaat- en borstkanker.

Samen met magnesium biedt B6 ook soelaas bij symptomen van PMS of ochtendmisselijkheid tegen de zwangerschap.

Wanneer je voedingsmiddelen kookt, invriest of bereidt met veel zuur, kan vitamine B6 verloren gaan. Ook de anticonceptiepil verlaagt het gehalte aan B6 in ons lichaam.

Een tekort aan vitamine B6 komt vrij frequent voor. Het kan leiden tot prikkelbaarheid, slapeloosheid en zelfs depressie. Een teveel aan vitamine B6 (meer dan 200 mg per dag) komt minder voor, maar is ook niet aan te raden, aangezien dat schade aan de zenuwen kan toebrengen. Het is dus een beetje een evenwichtsoefening. Wanneer je niet goed weet hoe het precies is gesteld met het vitamine B6-gehalte in je bloed, vraag je best persoonlijk advies aan je dokter.

Dierlijke bronnen? Gevogelte, rood vlees, lever en vis zijn goede dierlijke bronnen.

Plantaardige bronnen? Vitamine B6 zit in heel veel plantaardige voedingsmiddelen, maar de beste bronnen zijn kikkererwten, volle granen en zilvervliesrijst. Wat groenten betreft, zijn asperges, avocado, bloemkool, kastanjechampignons, prei, puntpaprika’s, spinazie, uien, wortelen en zoete aardappelen de beste bronnen. Qua fruit zijn bananen en meloen de grootste aanraders. Ook kurkuma en gember zitten tjokvol B6.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zou het nog met de nieuwe blog zijn?

Goed omdat: het thema in orde is (it's sooo pretty!)het logo is gemaaktde lettertypes- en groottes zijn gekozende knopen over de kleuren zijn doorgehaktmijn ondertussen-meer-dan-500-blogposts mét commentaren succesvol zijn overgezet van Blogger naar Wordpress #vreugdedansjeNiet goed omdat: ik mijn ondertussen-meer-dan-500-blogposts nog allemaal moet redirecten van Blogger naar Wordpressik de SEO van mijn ondertussen-meer-dan-500-blogposts nog op punt moet stellenen vooral: omdat ik de lay-out van die ondertussen-meer-dan-500-blogposts ÉÉN VOOR ÉÉN  HANDMATIG moet aanpassenMet dat laatste ben ik de afgelopen week grotendeels bezig geweest. De status? 125 blogposts gedaan, 376 te gaan EN IK WORD GEK!

Aan dit tempo zou ik klaar zijn binnen een drietal weken, wat nog enigszins oké lijkt, maar het ‘probleem’ is dat het schooljaar volgende week begint en ik mijn blog dus een aantal plekjes ga moeten laten zakken op de prioriteitenranglijst.
Mijn opties:
1. Mijn nieuwe blog nu al online zette…

Oosterse bulgursalade met zalm

Na alle Berlijn-updates van de afgelopen week vond ik het hoog tijd om nog eens een receptje te delen. O, en wat voor eentje. Dit is zo’n heerlijk simpel maar toch apart gezond gerechtje voor een zomerse dag! Eentje waar je amper werk aan hebt dan nog!
Deze salade is het lekkerst op kamertemperatuur. Begin dus enkele uren op voorhand aan de eerste stap, zodat het geheel tijd heeft om af te koelen.

Wat heb je nodig (2 personen)? 125 g bulgur250 g zalm4 dl visbouillon, vb. 4 dl water met 1 visbouillonblokje2 wortelen½ komkommer½ citroenVerse peterseliePeper & zoutOosterse dressing 1 potje (125-150 ml) Griekse yoghurtMespuntje wasabi2 el sojasaus (zoute)1 el honing2 el geroosterde sesamzaadjesWat moet je doen?
1. Snijd de zalm in hapklare stukken. Doe de bulgur samen met de zalm en de bouillon in een pot. Zet er een deksel op en breng aan de kook. Wanneer de bouillon is opgenomen (na zo’n 10 minuten), zijn de bulgur en de zalm klaar. Stort het geheel uit in een kom en laat afkoelen.
2. Com…

amuserouge.be

Zou ik mijn nieuwe blog dan eindelijk publiceren? Of niet? Of toch wel? Of toch niet? Misschien wel. Maar beter niet. Of ja? Of nee? Wel, JA!
TADAAA!
Eind augustus legde ik al uit waarom ik zo hard twijfelde of ik m’n nieuwe blog al online zou zetten of niet. Ondertussen zijn mijn meer-dan-500-blogposts nog steeds nietgeredirect.Ook de SEO staat nog niet op punt. En de lay-out ervan al helemaal niet. Maar weet je wat? Dat zie jij niet. Ha!
Om mijn innerlijke perfectionist geen zenuwinzinking te bezorgen, heb ik alle blogposts die nog niet nog niet ‘af’ zijn, eventjes terug in concept gezet.
De archieven van amuserouge.be gaan momenteel dus nog maar terug tot mei 2014. Dat geeft jou al zo’n dikke 100 blogposts vol leesplezier en mij wat meer tijd om rustig mijn weg ‘verder terug’ te werken naar augustus 2012.
Hoera voorhalfslachtigetussenoplossingen!
Hop, nu naar amuserouge.be, jij!
Zal ik je even wegwijs maken?
Bovenaan vind je de verschillende categorieën waarin ik m’n blogposts opdeel. Wann…