Doorgaan naar hoofdcontent

Vitamine B6


B6 is ontzettend belangrijk voor ons immuunsysteem. De vitamine heeft een essentiële rol bij de vorming van antilichamen en nieuwe cellen. Daarnaast is ze nodig voor de productie van rode bloedcellen en de omzetting van eiwitten in energie. Ook verschillende neurotransmitters (stoffen die zenuwimpulsen overdragen en zo onze mentale gemoedstoestand regelen) kunnen zonder B6 niet worden gevormd.

Daarnaast is vitamine B6 is essentieel voor een gezonde huid en beschermt ze tegen prostaat- en borstkanker.

Samen met magnesium biedt B6 ook soelaas bij symptomen van PMS of ochtendmisselijkheid tegen de zwangerschap.

Wanneer je voedingsmiddelen kookt, invriest of bereidt met veel zuur, kan vitamine B6 verloren gaan. Ook de anticonceptiepil verlaagt het gehalte aan B6 in ons lichaam.

Een tekort aan vitamine B6 komt vrij frequent voor. Het kan leiden tot prikkelbaarheid, slapeloosheid en zelfs depressie. Een teveel aan vitamine B6 (meer dan 200 mg per dag) komt minder voor, maar is ook niet aan te raden, aangezien dat schade aan de zenuwen kan toebrengen. Het is dus een beetje een evenwichtsoefening. Wanneer je niet goed weet hoe het precies is gesteld met het vitamine B6-gehalte in je bloed, vraag je best persoonlijk advies aan je dokter.

Dierlijke bronnen? Gevogelte, rood vlees, lever en vis zijn goede dierlijke bronnen.

Plantaardige bronnen? Vitamine B6 zit in heel veel plantaardige voedingsmiddelen, maar de beste bronnen zijn kikkererwten, volle granen en zilvervliesrijst. Wat groenten betreft, zijn asperges, avocado, bloemkool, kastanjechampignons, prei, puntpaprika’s, spinazie, uien, wortelen en zoete aardappelen de beste bronnen. Qua fruit zijn bananen en meloen de grootste aanraders. Ook kurkuma en gember zitten tjokvol B6.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Instagram Instants maart 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
De eerste van een nieuwe maand betekent Instagram-tijd op m’n blog. Dit was mijn maart. Ik verjaarde, ging shoppen, ondernam een heus DIY-projectje, ontdekte een nieuwe hobby, mocht Smartmat testen en kreeg een vlaag van lenteschoonmaakkriebels. De maand werd afgesloten met een weekje ziekteverlof omwille van een blokkade in m’n bovenrug.

Een onverwacht bezoekertje op het werk. M’n collega had de poort laten openstaan, waardoor dit schattige kleine konijntje plots kwam binnengehuppeld. We hebben het gevangen en opnieuw losgelaten in het wild. Dat ging bij mij een beetje gepaard met pijn in het hart, maar iedereen verzekerde me dat konijntjes het gelukkigst zijn in het wild.
Bron foto: weheartit.com
Het krioelt in de omgeving van m’n werk trouwens van de diertjes. …

Instagram Instants februari 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
Dit was mijn februari. Merlot maakte een nieuwe lay-out voor mijn blog (wat vind jij ervan?) én hij bezorgde mij een verrassingsvalentijn. Ik kreeg een portie hondjesknuffels en ik kocht lage laarsjes waar ik helemaal verliefd op ben.
Zo begin ik elke ochtend: met een kom havermout waar de vitamientjes bijna uitspringen. Hier had ik mijn havermout opgeleukt met lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, dadels en noten. Tot enkele jaren geleden ontbeet ik nooit. Nu is het mijn favoriete maaltijd van de dag.
Merlot stak mijn blog in een nieuw kleedje! Ik wilde minder roos, meer rood en grotere foto’s. Ik ben heel blij met wat hij ervan heeft gemaakt. Het enige ‘jammere’ is dat ik alle blogposts van voor de themaverandering moet aanpassen aan de nieuwe lay-out. Daar ben ik st…

Wraps met aspergesla

Dit was voor ons het laatste aspergegerecht van dit seizoen. En weer eens eentje anders dan anders. Erg geschikt voor een warme zomerdag. Geniet er nog van!

Wat heb je nodig (2 personen)? 4 wraps½ pak (250 g) witte asperges½ komkommer200 g hesp3 eieren2 el mayonaise2 el Griekse yoghurtPeterselie, vers of diepvriesPeper & zoutWat moet je doen?
1. Kook de eieren hard in 10 minuten. Laat ze daarna afkoelen in koud water.
2. Schil de asperges en snijd ze in plakjes van ongeveer een centimeter dik. Kook de aspergeplakjes beetgaar in 2 minuten. Laat ze daarna afkoelen.
3. Pel de eieren en plet ze met een vork. Snijd de hesp in plakjes en de komkommer in kleine blokjes.
4. Meng de mayonaise en de Griekse yoghurt in een grote kom. Roer de asperges, komkommer, eieren en hesp eronder en werk af met (verse) peterselie, peper en zout.
5. Verwarm de wraps in een pan. Schep er wat van de aspergesla op. Rol de wraps op en snijd ze doormidden.