Doorgaan naar hoofdcontent

Update 2 goede voornemens: koken

Na de nieuwe update over mijn algemene voornemens, zijn ook weer mijn kookvoornemens aan de beurt. De eerste update hierover schreef ik enkele maanden geleden en kan je hier teruglezen.

11. Verse pasta maken
Nog niet gedaan, maar ik weet al wanneer ik dit wel ga doen!

12. De Aziatische keuken verkennen
Ik grijp zeker meer dan vroeger met Aziatische ingrediënten als sojasaus, kokosmelk, currypasta en rijstnoedels, dus ik vind dat ik hiermee goed bezig ben.

Ik vind het wel heel jammer dat ik niet zo’n fan ben van koriander en gember. Dat sluit meteen al een heleboel Aziatische gerechten die ik zou kunnen proberen uit.

Wat is jouw favoriete Aziatische gerecht? Tips zijn echt heel welkom!

13. Meer uit m’n kookboeken koken


Hiermee ben ik nog steeds goed bezig. Ongeveer om de twee weken probeer ik een review van en recept uit een kookboek te plaatsen. Deze acht kookboekrecepten kan je al terugvinden op m’n blog:
14. Koken met ingrediënten die ik nog nooit heb gebruikt (bv. za’atar, tempeh, saffraan…)
Na de za’atar, pindakaas, tofu, veggie spekreepjes, veggie schnitzel, sojagehakt, andijvie, quinoapasta en portobello’s die ik in de vorige update al noemde, kwamen er nog vier nieuwe ingrediënten bij: haloumi (Cypriotische kaas die je kan bakken), seitan (vleesvervanger), saffraan en kokosolie.

Naar tempeh heb ik al heel hard gezocht, maar ik heb het nog niet gevonden. Weet iemand waar ik dit kan vinden?

15. Gezonde desserts maken (bv. met quinoa, met courgette in plaats van boter…)
Havermoutpannenkoekjes, gezondbananenbrood, banana soft serve, gezonde chocomousse en nu vrijdag komt het recept voor een gezonde pruimencake online… Ik heb al heel wat zoetigheden zonder boter gemaakt, maar nog niets met quinoa of courgette.

16. Mijn keukenspullen gebruiken die ik nog nooit heb gebruikt: tajine en stoommandje
Neen, nog niet gebruikt, stom! Misschien moet ik eens een etentje doen met de Marokkaanse keuken als thema?

17. Enkel zondigen wanneer de ‘zonde’ het 100% waard is
Dit is eigenlijk echt mijn levensstijl en daar slaag ik over het algemeen altijd in – behalve misschien wanneer ik op reis ben en mezelf iets meer toelaat.

18. Meedoen aan Dagen Zonder Vlees, zonder uitzonderingen
In de vorige update kon je al lezen dat dit voornemen is gelukt.

19. Zelf mayonaise maken
Ondertussen heb ik al enkele keren zelf mayonaise gemaakt, zelfs avocadomayonaise, avocado-tonijnmayonaise, dadelmayonaise en pistache-aïoli!

20. Af en toe koolhydraten weglaten uit een gerecht
Ook hiermee ben ik goed bezig. Ondertussen kan je – naast de soepen uiteraard – al enkele no carb-recepten op m’n blog terugvinden:
21. Minstens 5 gerechten van het Chinese afhaalmenu namaken
Momenteel staat de teller op 1 (Foe Yong Hai), oeps! Hier moet ik ook zeker nog werk van maken, want eigenlijk is dit een heel haalbaar voornemen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Instagram Instants maart 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
De eerste van een nieuwe maand betekent Instagram-tijd op m’n blog. Dit was mijn maart. Ik verjaarde, ging shoppen, ondernam een heus DIY-projectje, ontdekte een nieuwe hobby, mocht Smartmat testen en kreeg een vlaag van lenteschoonmaakkriebels. De maand werd afgesloten met een weekje ziekteverlof omwille van een blokkade in m’n bovenrug.

Een onverwacht bezoekertje op het werk. M’n collega had de poort laten openstaan, waardoor dit schattige kleine konijntje plots kwam binnengehuppeld. We hebben het gevangen en opnieuw losgelaten in het wild. Dat ging bij mij een beetje gepaard met pijn in het hart, maar iedereen verzekerde me dat konijntjes het gelukkigst zijn in het wild.
Bron foto: weheartit.com
Het krioelt in de omgeving van m’n werk trouwens van de diertjes. …

Instagram Instants februari 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
Dit was mijn februari. Merlot maakte een nieuwe lay-out voor mijn blog (wat vind jij ervan?) én hij bezorgde mij een verrassingsvalentijn. Ik kreeg een portie hondjesknuffels en ik kocht lage laarsjes waar ik helemaal verliefd op ben.
Zo begin ik elke ochtend: met een kom havermout waar de vitamientjes bijna uitspringen. Hier had ik mijn havermout opgeleukt met lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, dadels en noten. Tot enkele jaren geleden ontbeet ik nooit. Nu is het mijn favoriete maaltijd van de dag.
Merlot stak mijn blog in een nieuw kleedje! Ik wilde minder roos, meer rood en grotere foto’s. Ik ben heel blij met wat hij ervan heeft gemaakt. Het enige ‘jammere’ is dat ik alle blogposts van voor de themaverandering moet aanpassen aan de nieuwe lay-out. Daar ben ik st…

Wraps met aspergesla

Dit was voor ons het laatste aspergegerecht van dit seizoen. En weer eens eentje anders dan anders. Erg geschikt voor een warme zomerdag. Geniet er nog van!

Wat heb je nodig (2 personen)? 4 wraps½ pak (250 g) witte asperges½ komkommer200 g hesp3 eieren2 el mayonaise2 el Griekse yoghurtPeterselie, vers of diepvriesPeper & zoutWat moet je doen?
1. Kook de eieren hard in 10 minuten. Laat ze daarna afkoelen in koud water.
2. Schil de asperges en snijd ze in plakjes van ongeveer een centimeter dik. Kook de aspergeplakjes beetgaar in 2 minuten. Laat ze daarna afkoelen.
3. Pel de eieren en plet ze met een vork. Snijd de hesp in plakjes en de komkommer in kleine blokjes.
4. Meng de mayonaise en de Griekse yoghurt in een grote kom. Roer de asperges, komkommer, eieren en hesp eronder en werk af met (verse) peterselie, peper en zout.
5. Verwarm de wraps in een pan. Schep er wat van de aspergesla op. Rol de wraps op en snijd ze doormidden.