Doorgaan naar hoofdcontent

Vitamine B11


Samen met de andere B-vitamines zorgt vitamine B11 – ook wel foliumzuur genoemd – ervoor dat we voldoende energie kunnen produceren om de werking van ons lichaam te garanderen. Dankzij B11 kunnen eiwitten worden omgezet in energie.

Een tweede belangrijke functie van vitamine B11 is dat ze ervoor zorgt dat onze DNA-celdeling op de juiste manier verloopt. Op die manier speelt de vitamine een rol bij het voorkomen van kanker, en dan voornamelijk dikke darm-, borst- en prostaatkanker.

Net als vitamine B6 is ook B11 belangrijk voor de productie van rode bloedcellen.

Vitamine B11 is de belangrijkste vitamine voor zwangere vrouwen omdat ze ervoor zorgt dat de hersenen, het ruggenmerg, de ruggenmergzenuwen en de ruggengraat van de foetus zich normaal ontwikkelen.

Een tekort aan B11 kan bloedarmoede, tong- of tandvleesontsteking, slijmvliesontsteking, chronische diarree, geboorteafwijkingen en groeiachterstand bij kinderen tot gevolg hebben. Wanneer je niet alleen B11 te kort hebt maar ook B6 én B12, kan dat leiden tot conceptieproblemen, geheugenstoornissen, osteoporose, en diabetes.

Dierlijke bronnen? De beste bronnen van foliumzuur zijn plantaardig, maar lever is een hele goede dierlijke bron.

Plantaardige bronnen? Peulvruchten, en dan vooral linzen, bevatten het hoogste gehalte aan foliumzuur, maar ook groene groenten als sla, avocado, groene asperges, spinazie en broccoli zijn uitstekende bronnen.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Instagram Instants maart 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
De eerste van een nieuwe maand betekent Instagram-tijd op m’n blog. Dit was mijn maart. Ik verjaarde, ging shoppen, ondernam een heus DIY-projectje, ontdekte een nieuwe hobby, mocht Smartmat testen en kreeg een vlaag van lenteschoonmaakkriebels. De maand werd afgesloten met een weekje ziekteverlof omwille van een blokkade in m’n bovenrug.

Een onverwacht bezoekertje op het werk. M’n collega had de poort laten openstaan, waardoor dit schattige kleine konijntje plots kwam binnengehuppeld. We hebben het gevangen en opnieuw losgelaten in het wild. Dat ging bij mij een beetje gepaard met pijn in het hart, maar iedereen verzekerde me dat konijntjes het gelukkigst zijn in het wild.
Bron foto: weheartit.com
Het krioelt in de omgeving van m’n werk trouwens van de diertjes. …

Instagram Instants februari 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
Dit was mijn februari. Merlot maakte een nieuwe lay-out voor mijn blog (wat vind jij ervan?) én hij bezorgde mij een verrassingsvalentijn. Ik kreeg een portie hondjesknuffels en ik kocht lage laarsjes waar ik helemaal verliefd op ben.
Zo begin ik elke ochtend: met een kom havermout waar de vitamientjes bijna uitspringen. Hier had ik mijn havermout opgeleukt met lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, dadels en noten. Tot enkele jaren geleden ontbeet ik nooit. Nu is het mijn favoriete maaltijd van de dag.
Merlot stak mijn blog in een nieuw kleedje! Ik wilde minder roos, meer rood en grotere foto’s. Ik ben heel blij met wat hij ervan heeft gemaakt. Het enige ‘jammere’ is dat ik alle blogposts van voor de themaverandering moet aanpassen aan de nieuwe lay-out. Daar ben ik st…

Wraps met aspergesla

Dit was voor ons het laatste aspergegerecht van dit seizoen. En weer eens eentje anders dan anders. Erg geschikt voor een warme zomerdag. Geniet er nog van!

Wat heb je nodig (2 personen)? 4 wraps½ pak (250 g) witte asperges½ komkommer200 g hesp3 eieren2 el mayonaise2 el Griekse yoghurtPeterselie, vers of diepvriesPeper & zoutWat moet je doen?
1. Kook de eieren hard in 10 minuten. Laat ze daarna afkoelen in koud water.
2. Schil de asperges en snijd ze in plakjes van ongeveer een centimeter dik. Kook de aspergeplakjes beetgaar in 2 minuten. Laat ze daarna afkoelen.
3. Pel de eieren en plet ze met een vork. Snijd de hesp in plakjes en de komkommer in kleine blokjes.
4. Meng de mayonaise en de Griekse yoghurt in een grote kom. Roer de asperges, komkommer, eieren en hesp eronder en werk af met (verse) peterselie, peper en zout.
5. Verwarm de wraps in een pan. Schep er wat van de aspergesla op. Rol de wraps op en snijd ze doormidden.