Doorgaan naar hoofdcontent

Herfstrisotto

Dit gerechtje pakte nog veel beter uit dan ik op voorhand zelf had verwacht. Het was een experiment waarbij ik vertrok van één ingrediënt en zo steeds verder nadacht over wat daar goed bij zou passen. Na een tijdje kwam ik vertrekkende vanuit pompoen uit bij onderstaande ingrediëntenlijst.

Alle smaken samen vormden uiteindelijk zo’n harmonieus geheel dat ik niet anders kon dan dit recept met jullie delen.


Wat heb je nodig (2 personen)?
  • 125 g risottorijst, vb. Arborio
  • 3 dl groente- of kruidenbouillon, vb. 3 dl water + ½ bouillonblokje
  • 1 sjalot
  • 1 teentje knoflook
  • 250 g champignons
  • 200-250 g pompoen
  • 1 zoete appel, type Jonagored
  • 2 el honing
  • ½ citroen
  • 50 g Grana Padano
  • Boter
  • (Verse) tijm
  • Peper & zout
Wat moet je doen?

1. Begin met de pompoen. De kleinere soorten (vb. butternut, hokkaido) hoef je enkel te wassen en niet te schillen, de grotere (vb. de typische ‘Halloweenpompoen’, die ik nu ook gebruikte) schil je best wel. Zorg er in ieder geval voor dat je zo’n 200 tot 250 g vruchtvlees overhoudt nadat je de pitten en eventueel de schil hebt verwijderd. Snijd het vruchtvlees van de pompoen in blokjes van zo’n 3x3 cm.

2. Schil de appel en snijd die in blokjes van dezelfde grootte. Doe de appel en de pompoen in een ovenschaal, voeg de honing toe en roer alles goed onder elkaar. Rooster de appel- en pompoenblokjes gedurende 20-25 minuten in de heteluchtoven op 200 °C. De blokjes mogen een geroosterd bruin kleurtje krijgen, maar begin ze na 15 minuten extra in de gaten te houden, zodat ze niet verbranden. Dat gaat soms snel.

3. Wanneer de appel- en pompoenblokjes aan het roosteren zijn, kan je beginnen aan de rest. Schil de sjalot en snipper hem fijn. Pel het teentje knoflook en snijd het heel fijn of plet het. Stoof de sjalot en knoflook aan in wat boter in een pot met antikleeflaag.

4. Verwijder het zand van de champignons en snijd ze in kleine blokjes. Voeg de champignonblokjes toe aan de sjalot en de knoflook. Kruid ze met tijm.

5. Wanneer de champignons een kleurtje hebben, mag de risottorijst erbij. Roer goed om zodat elke rijstkorrel voldoende boter heeft gezien en voeg dan de bouillon toe. Zet een deksel op het potje en laat de risotto in zo’n 20 minuten op een zacht vuurtje garen. Wanneer alle bouillon is opgenomen, is de risotto klaar.

6. Meng een extra klontje boter, de gemalen Grana Padano en het sap van een halve citroen onder de risotto. Roer er daarna voorzichtig de geroosterde appel- en pompoenblokjes onder. Werk de risotto af met peper en zout.

Reacties

  1. Vandaag eens deze risotto gemaakt en mmm, lekker! Johan was er ook al van aan het snoepen, ondanks dat hij 's middags al warm gegeten had op zijn werk ;-)

    Bedankt (weeral) voor het lekkere recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Ben blij dat jullie het lekker vonden. Niet iedereen is immers fan van fruit in hoofdgerechten... :-)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri