Doorgaan naar hoofdcontent

Vitamine B12


Vitamine B12 heeft vier belangrijke functies, die allemaal te maken hebben met de bescherming van ons lichaam tegen ziektes.

Van alle vitaminen beschermt B12 ons het meest tegen hart- en vaatziekten. Daarnaast zorgt ze – samen met vitamine B11 – voor een gezonde celvorming. B11 en B12 helpen met andere woorden kanker te voorkomen. Vitamine B12 beschermt ook het zenuwstelsel door te zorgen voor een laagje rond de zenuwbanen. Net als vitamine B6 en B11 is ook B12 belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen, wat bloedarmoede voorkomt.

Een vijfde belangrijke eigenschap van vitamine B12 is dat ze ons slaappatroon beïnvloedt: wanneer je genoeg binnenkrijgt in positieve en wanneer je een tekort hebt in negatieve zin.

Ons lichaam kan vitamine B12 recycleren en voor jaren opslaan in de lever. Op die manier komt een tekort dus niet vaak voor, behalve bij mensen die een vegetarisch en zeker veganistisch eetpatroon volgen. Er zijn namelijk uitsluitend dierlijke bronnen voor vitamine B12. De beste zijn: rood vlees, orgaanvlees, gevogelte, wild, vette vis, melkproducten en eieren.

De meest voorkomende tekenen van een vitamine B12-tekort zijn bloedarmoede, zenuwbeschadigingen (tintelingen, gevoelsverlies), vermoeidheid en depressie.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Reacties

  1. Jaaaa, ik heb zo lang gewacht op dit artikel! :D
    Ik heb een chronisch B12-tekort en moet hier maandelijks een spuitje voor halen :(
    Als ik me heel down en moe voel, terwijl ik genoeg slaap, weet ik hoe laat het is.
    En dat terwijl ik niet eens een vegetariër ben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het was eventjes stilgevallen rond de vitamientjes, maar ik ben blij dat ik het terug heb opgepakt. :-)

      Oei, da's niet zo leuk... Heb je dat tekort al sinds je geboorte? En helpen gewone supplementen niet?

      Verwijderen
    2. Nee, mijn maag kan die vitamine niet meer verwerken omdat die niet genoeg maagzuur aanmaakt. Een gevolg van jarenlange boulimia... Dus ik moet B12 rechtstreeks in mijn bloedbaan krijgen, supplementen helpen niet omdat dit ook in de maag verwerkt moet worden.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Instagram Instants maart 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
De eerste van een nieuwe maand betekent Instagram-tijd op m’n blog. Dit was mijn maart. Ik verjaarde, ging shoppen, ondernam een heus DIY-projectje, ontdekte een nieuwe hobby, mocht Smartmat testen en kreeg een vlaag van lenteschoonmaakkriebels. De maand werd afgesloten met een weekje ziekteverlof omwille van een blokkade in m’n bovenrug.

Een onverwacht bezoekertje op het werk. M’n collega had de poort laten openstaan, waardoor dit schattige kleine konijntje plots kwam binnengehuppeld. We hebben het gevangen en opnieuw losgelaten in het wild. Dat ging bij mij een beetje gepaard met pijn in het hart, maar iedereen verzekerde me dat konijntjes het gelukkigst zijn in het wild.
Bron foto: weheartit.com
Het krioelt in de omgeving van m’n werk trouwens van de diertjes. …

Instagram Instants februari 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
Dit was mijn februari. Merlot maakte een nieuwe lay-out voor mijn blog (wat vind jij ervan?) én hij bezorgde mij een verrassingsvalentijn. Ik kreeg een portie hondjesknuffels en ik kocht lage laarsjes waar ik helemaal verliefd op ben.
Zo begin ik elke ochtend: met een kom havermout waar de vitamientjes bijna uitspringen. Hier had ik mijn havermout opgeleukt met lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, dadels en noten. Tot enkele jaren geleden ontbeet ik nooit. Nu is het mijn favoriete maaltijd van de dag.
Merlot stak mijn blog in een nieuw kleedje! Ik wilde minder roos, meer rood en grotere foto’s. Ik ben heel blij met wat hij ervan heeft gemaakt. Het enige ‘jammere’ is dat ik alle blogposts van voor de themaverandering moet aanpassen aan de nieuwe lay-out. Daar ben ik st…

Wraps met aspergesla

Dit was voor ons het laatste aspergegerecht van dit seizoen. En weer eens eentje anders dan anders. Erg geschikt voor een warme zomerdag. Geniet er nog van!

Wat heb je nodig (2 personen)? 4 wraps½ pak (250 g) witte asperges½ komkommer200 g hesp3 eieren2 el mayonaise2 el Griekse yoghurtPeterselie, vers of diepvriesPeper & zoutWat moet je doen?
1. Kook de eieren hard in 10 minuten. Laat ze daarna afkoelen in koud water.
2. Schil de asperges en snijd ze in plakjes van ongeveer een centimeter dik. Kook de aspergeplakjes beetgaar in 2 minuten. Laat ze daarna afkoelen.
3. Pel de eieren en plet ze met een vork. Snijd de hesp in plakjes en de komkommer in kleine blokjes.
4. Meng de mayonaise en de Griekse yoghurt in een grote kom. Roer de asperges, komkommer, eieren en hesp eronder en werk af met (verse) peterselie, peper en zout.
5. Verwarm de wraps in een pan. Schep er wat van de aspergesla op. Rol de wraps op en snijd ze doormidden.