Doorgaan naar hoofdcontent

Auberginetapenade #DZV2015

Wat ongeplande situaties op vlak van avondeten zorgden ervoor dat we nog een hele aubergine en rode paprika zonder bestemming in de ijskast hadden liggen.

Ik mikte ze van de ijskast in de oven en toverde er een heerlijke basis voor een huisgemaakte tapenade weer uit.

Lekker als onderdeel van een hapjesbuffet, maar aangezien ik geen volk over de vloer kreeg en de Dagen Zonder Vlees nog volop aan de gang zijn, heb ik er een aantal dagen mijn middagbeleg voor op crackertjes van gemaakt.


Wat heb je nodig?
  • 1 aubergine
  • 1 rode paprika
  • Peper & zout
  • Olijfolie
  • Optioneel: 3 zongedroogde tomaten
  • Optioneel: teentje knoflook
Wat moet je doen?

Verwarm de oven voor op 200°, heteluchtstand.

1. Was de paprika en de aubergine en snijd die laatste in de lengte doormidden. Leg beide groentjes in een ovenschaal, besprenkel ze met olijfolie, en kruid ze met peper en zout. Leg ook het ongepeld teentje knoflook erbij, als je dat gebruikt (dat heb ik deze keer niet gedaan).

2. Zet de schaal gedurende 45 minuten in de oven. Wanneer de groentjes uit de oven komen, zien ze er zo mooi geroosterd uit. Laat ze afkoelen tot je ze kan aanraken zonder jezelf te verbranden.



3. Haal met je handen de schil van de aubergine en de paprika, haal ook de zaadjes uit die laatste. Dat gaat normaal heel makkelijk! Doe het vruchtvlees van beide groentjes in de blender, samen met de geroosterde knoflook zonder pel en de zongedroogde tomaatjes, als je die gebruikt.

4. Laat de auberginetapenade helemaal afkoelen in de ijskast.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Hoe zou het nog met de nieuwe blog zijn?

Goed omdat: het thema in orde is (it's sooo pretty!)het logo is gemaaktde lettertypes- en groottes zijn gekozende knopen over de kleuren zijn doorgehaktmijn ondertussen-meer-dan-500-blogposts mét commentaren succesvol zijn overgezet van Blogger naar Wordpress #vreugdedansjeNiet goed omdat: ik mijn ondertussen-meer-dan-500-blogposts nog allemaal moet redirecten van Blogger naar Wordpressik de SEO van mijn ondertussen-meer-dan-500-blogposts nog op punt moet stellenen vooral: omdat ik de lay-out van die ondertussen-meer-dan-500-blogposts ÉÉN VOOR ÉÉN  HANDMATIG moet aanpassenMet dat laatste ben ik de afgelopen week grotendeels bezig geweest. De status? 125 blogposts gedaan, 376 te gaan EN IK WORD GEK!

Aan dit tempo zou ik klaar zijn binnen een drietal weken, wat nog enigszins oké lijkt, maar het ‘probleem’ is dat het schooljaar volgende week begint en ik mijn blog dus een aantal plekjes ga moeten laten zakken op de prioriteitenranglijst.
Mijn opties:
1. Mijn nieuwe blog nu al online zette…

Oosterse bulgursalade met zalm

Na alle Berlijn-updates van de afgelopen week vond ik het hoog tijd om nog eens een receptje te delen. O, en wat voor eentje. Dit is zo’n heerlijk simpel maar toch apart gezond gerechtje voor een zomerse dag! Eentje waar je amper werk aan hebt dan nog!
Deze salade is het lekkerst op kamertemperatuur. Begin dus enkele uren op voorhand aan de eerste stap, zodat het geheel tijd heeft om af te koelen.

Wat heb je nodig (2 personen)? 125 g bulgur250 g zalm4 dl visbouillon, vb. 4 dl water met 1 visbouillonblokje2 wortelen½ komkommer½ citroenVerse peterseliePeper & zoutOosterse dressing 1 potje (125-150 ml) Griekse yoghurtMespuntje wasabi2 el sojasaus (zoute)1 el honing2 el geroosterde sesamzaadjesWat moet je doen?
1. Snijd de zalm in hapklare stukken. Doe de bulgur samen met de zalm en de bouillon in een pot. Zet er een deksel op en breng aan de kook. Wanneer de bouillon is opgenomen (na zo’n 10 minuten), zijn de bulgur en de zalm klaar. Stort het geheel uit in een kom en laat afkoelen.
2. Com…

Pasta met kip in pittige tomatensaus

Dit gerecht is enkele weken geleden ontstaan, wanneer we voor onze reis nog enkele verdwaalde ingrediënten in onze ijskast hadden liggen. Ik zei toen dat ik die ingrediënten in het vervolg zeker opzettelijk zou meebrengen. Dit is echt zo’n gerechtje dat van mij permanent in het weekmenu zou mogen. Nu ja, als ik geen foodblog had en ‘verplicht’ was om steeds nieuwe dingen te maken dan.
Door de mascarpone in de saus is dit receptje iets calorierijker dan dat je van mij gewoon bent. In principe kan je die wel weglaten, maar hij maakt de saus eigenlijk echt lekkerder!
Wist je trouwens dat je mascarpone gewoon kan invriezen en daarna in bevroren vorm weer gebruiken? Dat gaat uiteraard niet in desserts, maar je kan hem bijvoorbeeld wel gewoon laten smelten in een saus.



Wat heb je nodig (2 personen)? 160-180 pasta, bv. spaghetti 1 kipfilet1 grote ui2 teentjes knoflook200 g verse spinazie2 tomaten1 klein potje tomatenpuree150 ml tomatenpassata, bv. Tomato Frito2 el mascarpone (of Griekse yoghurt)1…