Doorgaan naar hoofdcontent

Doelen maart

Terugblik doelen februari

1. Mailbox verder opruimen en opgeruimd houden
Ook deze maand heb ik goed verder gewerkt aan Project Inbox Zero. Ik heb de gewoonte ontwikkeld om mailtjes te verwijderen wanneer ik ze niet meer nodig heb en ze in submappen te plaatsen wanneer ik ze nog even moet bijhouden. Ook ga ik regelmatig met de grove borstel door die submappen zodat er nooit al te veel onnodige mailtjes blijven ‘rondslingeren’. Het is op dit vlak blijkbaar alles of niets bij mij. Ik ben van de grootste e-mailslons naar de strengste e-maildictator gegaan.

2. Dag- en nachtcrème gebruiken
Deze is gelukt. Oké, soms ben ik het nog vergeten, maar er is duidelijk verbetering zichtbaar. En ik zet door! Deze maand word ik weer een jaartje ouder en ik ben van plan om alle wapens in de strijd te gooien tegen de (gelukkig voorlopig nog niet aanwezige) rimpels.

3. Frans luisteren
Ik ben bijna rond met de serie Les Revenants. Wat mij betreft is de serie best goed, maar geen échte aanrader. Daarnaast heb ik mij geabonneerd op enkele Franse YouTube-accounts, waar ik dagelijks filmpjes van opzet. Missie geslaagd, vind ik zo.

Nieuwe doelen maart

1. Frans luisteren
Dit voornemen zou ik eigenlijk mijn hele leven lang moeten meenemen, maar ik vermeld het deze maand nog eens speciaal omdat ik er zeker tijdens mijn eerste weken als stagiaire extra op wil letten.

2. Structuur brengen in het huishouden
Ik vond het altijd een beetje… hoe zal ik het zeggen… freakishly onflexibel en burgerlijk om een huishoudplanning op te stellen. Tot nog toe werk ik met het systeem ‘wanneer ik merk dat het echt nog eens nodig is (en ik er op dat moment zin in heb), haal ik de stofzuiger/een vod boven’. Helaas heb ik daar niet zo vaak zin in.

Mijn vriend kuist af en toe wel héél grondig (als in: alle meubelen verslepen en al het kuisgerief dat de hebben in de strijd werpen), maar de kleine taakjes tussendoor zouden iets frequenter mogen gebeuren. En ik vind dat het daarvoor aan mij is.

Ik wil daarom deze maand een soort van planning maken. Ik ga niet werken met vaste dagen (want elke week ziet er toch anders uit), maar ik moet van mezelf een lijst opstellen met alle kleine taakjes die wekelijks zouden moeten gebeuren, en misschien kan ik dan per week in mijn agenda kijken wanneer ik tijd heb voor wat en dat ook noteren.

Zin mag trouwens géén factor meer zijn, want zin om op te ruimen of te kuisen overvalt me veel te weinig, en dat maakt me dan zo bang dat ik ga zitten tot het over is.

Ben jij een superhuisvrouw? Geef mij tips! Alsjeblief!


3. Pinterest-recepten maken
Mijn Pinterest-borden worden voller en voller, en hoe meer recepten ik pin, hoe meer ik er vergeet. Ik wil daarom ook eens eindelijk wat Pinterest-recepten uitproberen, het liefst op regelmatige basis. Misschien kan ik er ook een soort rubriekje van maken op m’n blog. Ik zie nog wel. Ik moet er in ieder geval deze maand tijd voor vrijmaken.

Structuur en overzicht lijken wel de kernwoorden van maart te moeten worden… Wish me luck!

Reacties

  1. Ik ben helemaal geen superhuisvrouw, maar juist daarom heb ik een planning opgemaakt, want zin in kuisen is ook niet iets dat ik ken :-)
    http://lepetitrequin.blogspot.be/2015/02/georganiseerd-jaarplanning.html
    Weliswaar per maand i.p.v. per week, maar 't kan misschien wel al wat inspiratie geven?

    Grappig wel hoe freaky je nu bent in je mails! Al snap ik het helemaal; op het werk lachten mijn collega's vroeger soms met mijn extreem lege inbox - volgens mij gewoon omdat ze er jaloers op waren ;-) - maar je moet het ook gewoon blijven volhouden. Ik heb het nu een tijdje laten hangen en dan is het dus om zeep he. Tijd om opnieuw een maildictator te worden! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Handig, die lijst! Zelfs al gewoon uitmaken wàt er eigenlijk wekelijks of maandelijks moet gebeuren, vind ik dus moeilijk, hé! En het aan mijn moeder vragen, is ook geen hulp, want die vindt dat je drie keer per week moet stofzuigen en minstens om de twee dagen met nat moet rondgaan.

      Ik lees jouw lijst wel met schaamte. De diepvries ontdooien of de vaatwasser schoonmaken, hebben wij nog nooit gedaan, vrees ik... En ik heb er zelfs geen idee van hoe je de radiatoren moet schoonmaken. Hoe doe jij dat? Bij ons zit daar keiveel stof tussen, maar je kan daar toch met niets in?

      Verwijderen
  2. Oh, dat had ik ook, dat uitmaken wat wanneer en hoe vaak (mijn moeder is bijna zo erg als de jouwe :-) Nu ik de planning effectief toepas, merk ik ook wel dat bepaalde dingen misschien wat overdreven zijn: zo was onze dampkap nu bijna niet vuil, terwijl het de eerste keer was sinds we hier wonen dat ik daar zelfs maar naar keek. Als die na 8 maanden quasi niet vuil is, ga ik ze dus niet elke 3 maand moeten proper maken. Die diepvries zal misschien ook hetzelfde zijn hoor; nu na 7 maanden mocht het wel al eens, maar het was nu ook weer niet zo dramatisch. Grote kans dus dat dat een zes- i.p.v. driemaandelijkse taak wordt. Dit jaar beschouw ik half als de trial and error periode :-)

    Radiatoren schoonmaken moet ik nog eens bekijken: mijn moeder kapte daar vroeger gewoon een emmer water in :-) Aangezien onze muren gewoon geschilderd zijn (dus geen behang dat daardoor kapot kan gaan) en onze vloer water kan verdragen, ga ik het misschien ook zo doen, want het lijkt mij weliswaar een vuile boel, maar wel de meest praktische manier, omdat ik dan niets moet zoeken waarmee ik daar tussenin kan gaan peuteren :-)

    Nog een klein bloggervraagje ;-) Ik ben jouw 3-tag aan het invullen, maar hoe vind jij terug wie het vaakst reageert? Ik zie wel een lijst met reacties, maar ik kan dat niet sorteren op de reageerder. Enige optie die ik zie is alle reacties tellen, maar dat lijkt mij nogal prutswerk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat van die emmer water is zo belachelijk voor de hand liggend dat ik me afvraag waarom ik daar zelf nog nooit was opgekomen.

      Ik heb gewoon geteld... Blogger voorziet daar inderdaad geen functie voor (denk ik), ik heb daar toen ook naar gezocht.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri