Doorgaan naar hoofdcontent

40 Foto’s Zonder Vlees #DZV2015

Ik was het ondertussen zo gewoon om vegetariër te zijn dat ik afgelopen zaterdagavond (de laatste dag van DZV) zo’n uur na het avondeten opeens besefte dat onze laatste ‘verplichte’ vegetarische maaltijd er alweer op zat.

Ik heb geen enkele dag gezondigd en bespaarde dus 506 m² op m’n ecologische voetafdruk. Dat komt overeen met 460 baden of 690 km autorijden. M’n vriend at 13 van de 46 dagen vlees (buiten de deur). Hij bespaarde 363 m². Samen met de andere leden van m’n groepje spaarden we een mooi rond getal bij elkaar: 2.222 m². Dankjewel Haaike, Renilde, Sabrina en Sofie!

Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik niets heb gemist. Ik heb ontzettend lekker gegeten en van gebrek aan inspiratie had ik absoluut geen last. Fulltime vegetariër word ik niet. Ik vind dat lastig met een foodblog… Bovendien is het niet omdat ik in principe geen vlees of vis mis dat ik er niet af en toe van wil kunnen genieten, vooral van kip en vis dan. Het blijft hier dus een mooie mix, met de balans iets meer richting veggie.

Kijk mee naar mijn DZV!



 Linzensoep


 De beste veggie spaghetti bolognaise


Rigatoni met mascarpone en walnoten


Tarte tatin van sjalot en tomaat




Spaghettifrittata


Lady-en-de-Vagebondspaghetti met veggie ballen


Salade met avocado




Chinese tomatensoep (zonder kip)


Nasi








Bruschettabroodjes




 Noedels met aubergine en mango




Champignonburgers met broccolipuree


Pasta pesto 


Chili sin carne met zoete aardappel


Omelet met mascarpone


Snelle vega spaghetti






Pizza met broccoli en prei


Pizza met witloof en mascarpone






GVP: groente (boontjes) – vlees (veggie hamburger) – patatjes 






Lasagne met spinazie en ricotta




Champignonburgers


Gezonde(re) chocomousse


Rijstwafels met pindakaas


Harira


Quesidillas

Reacties

  1. Wauw, geweldig overzichtje! Het is nog maar ochtend, maar ik krijg nu al honger! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n mooie foto's! En de prachtige kommetjes van met Kerst doen goed dienst hé! Ik krijg honger als ik naar je foto's kijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks! Over m'n fotografie 'skills' voel ik me vaak nog heel onzeker, dus ik ben heel blij met je complimentje. En die kommetjes waren inderdaad echt een supercadeau!

      Verwijderen
    2. Niet onzeker zijn. Absoluut niet nodig!

      Verwijderen
  3. Mmm, lekkere 40 dagen! De kokos-spinaziepasta staat vandaag op het menu, ik ben benieuwd :-)
    Wat ligt er nog op die pizza met mascarpone en witloof? Klinkt namelijk superlekker (en vrij gelijkaardig aan een witlooftaart die ik regelmatig maak)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, je moet eerst het witloof stoven, eventueel laten karamelliseren met wat suiker (ik heb dat gedaan, maar ik weet dat niet iedereen fan is van zoetigheid in hoofdgerechten), en besprenkelen met wat citroensap.

      Dan neem je een kant-en-klare pizzaboden die je bestrijkt met mascarpone en kruidt met peper & zout. Daarop leg je 't gestoofd witloof en wat stukjes zongedroogde tomaat.

      15-20 minuutjes in de heteluchtoven op 220°.

      Verwijderen
    2. Gisteren al uitgeprobeerd en goedgekeurd! Johan ging voor een versie met witloof en gerookte zalm; ik hield het bij witloof met zongedroogde tomaat (die ik achteraf bekeken niet herkend had omdat ze door het opwarmen nog donker wordt :-)
      Bedankt!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Kalkoenstoofvlees met kriekbier

Dit maakte ik met kerst bij m’n mama, maar ik vergat het simpelweg te bloggen. Aangezien volgende week de Vasten beginnen (wat voor mij betekent: Dagen Zonder Vlees), krijg je het receptje nu nog van mij. Je hebt nog een week de tijd om dit te maken. Ren maar snel naar de winkel, want het is de moeite! Stoofvlees maak je meestal niet voor twee, hé. Dit recept is voor een hele pot, genoeg voor zes personen. Of voor meerdere dagen met minder personen. Wat heb je nodig (6 personen)? 1,2 kg kalkoenstoofvlees 6 rode uien 6 teentjes knoflook 3 el lichte cassonade ( Kinnekessuiker .) 6 el rode wijnazijn 4 el maïzena 2 x 25 cl kriekbier 500 ml kippenbouillon 3 sneetjes peperkoek Mosterd 3 takjes verse tijm 3 blaadjes verse of gedroogde laurier Stoofvleeskruiden Peper & zout Bakboter Wat moet je doen? 1. Smelt een klont bakboter in een stoofpot en bak er het kalkoenstoofvlees in aan. Zorg ervoor dat het vlees niet op elkaar ligt, anders stooft het in

Kerstrecept: Varkenshaasje met druivensaus

Koken in een andere keuken dan de mijne, ik doe dat niet zo graag. Je weet niets staan. Je kan je eigen vertrouwde gerief niet gebruiken. En het ergst van al: je moet koken op een vreemd vuur. Soms heb je echter geen keuze. Op kerstavond bij de familie van je lief bijvoorbeeld. Normaal ben ik zen in de keuken, maar het kerstmaal – nu ja, het kersthoofdgerecht – voor zeven man bereiden op een vreemd vuur, dat bezorgt mij toch een beetje zenuwen. Zeker als het zo’n vuur is zonder vuur, een inductiekookplaat. *insert evil music* Ik zie graag een vlam. Ik heb voeling met een vlam. Ik weet precies hoe groot mijn vlam moet zijn om witloof te stoven. Bijvoorbeeld. Wat ik echter niet weet, is welke nummer ik daarvoor moet kiezen. Het witloof dat mijn kerstgerecht vergezelde, was dan ook niet hoe ik het wilde hebben. Ik hou van stronkjes die intact blijven, mooi gekarameliseerd zijn en hier en daar een bruin kleurtje hebben. Zeker op kerstavond. Maar Merlot zegt dat ik moet stoppen

Review kookboek Gino’s Pasta – Gino D’Acampo

Wanneer deze review online komt, zit ik nog onder de zuiderse zon te genieten van het beste wat Italië te bieden heeft. Daarom vond ik het wel toepasselijk om deze keer mijn favoriete Italiaanse kookboek te reviewen. Een boek vol pasta’s, mijn nummer één favoriete gerecht! Ik kocht Gino’s Pasta in 2011 op de Boekenbeurs. Toen ik het toonde aan vrienden en familie dachten ze allemaal dat ik het voor de looks van de schrijver had gekocht. Heel eerlijk? Neen! Hij doet mij zelfs niets eens iets. Ik vermeld dit er maar bij zodat je weet dat mijn lovende woorden helemaal niets met den Gino te maken hebben. Dit is gewoon één van die zeldzame kookboeken waaruit je letterlijk àlles zou willen maken. Indeling & inhoud Zoals wel meer kookboeken, begint ook dit met een korte inleiding van de auteur. Daarna volgen enkele bladzijden geschreven door voedingsdeskundige Juliette Kellow. Zij legt uit waarom pasta best past binnen een evenwichtig eetpatroon. Veel mensen hebben schri