Doorgaan naar hoofdcontent

Vitamine E


Vitamine E is vooral een sterke antioxidant. Dat wil zeggen dat de vitamine ons beschermt:
  • tegen hart- en vaatziekten: doordat vitamine E aanslag op de bloedvaten voorkomt en het bloed verdunt
  • tegen borst-, long- en prostaatkanker
  • tegen hersenschade: vitamine E vertraagt de vooruitgang van Alzheimer
  • tegen schade van uv-licht
Wat is precies een antioxidant?
Wanneer moleculen met minstens één ongepaard (vrij) elektron reageren met zuurstof (= oxideren) ontstaan vrije radicalen (= ‘incomplete stukjes van moleculen’). Vrije radicalen kunnen schade aanbrengen aan de celmembranen, celeiwitten en het DNA. Op die manier kunnen kankers en hart- en vaatziekten zich makkelijk ontwikkelen. Vitaminen met een antioxidante functie (vb. vitamine C en vitamine E) gaan die beschadigingen door oxidatie tegen.

Daarnaast verhoogt vitamine E de immuniteit en biedt ze verlichting bij PMS (premenstruele pijn).

Wanneer we te weinig vitamine E binnenkrijgen, kunnen vrije radicalen meer schade aanrichten in ons lichaam. Tekenen van een laag vitamine E-gehalte zijn dan ook een droge huid en zenuwschade, wat zich concreet uit in een verminderd gevoel in delen van het lichaam. Je moet echter ook opletten met te veel vitamine E, want dat heeft dan weer een negatief effect op het bloedstollend vermogen van het lichaam. Daarom kan je best een dokter raadplegen als je vermoedt dat je vitamine E-gehalte niet in orde is.

Noten, zaden en oliën zijn de beste plantaardige vitamine E-bronnen, en dan vooral olijfolie, tarwekiem(olie), zonnebloem(olie), amandel(olie) en zonnebloempitten. Avocado, zongedroogde tomaten, spinazie en gedroogde abrikozen zijn ook goede plantaardige bronnen.

Wat dierlijke bronnen betreft, kies je best voor tonijn, eieren en melk.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Instagram Instants maart 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
De eerste van een nieuwe maand betekent Instagram-tijd op m’n blog. Dit was mijn maart. Ik verjaarde, ging shoppen, ondernam een heus DIY-projectje, ontdekte een nieuwe hobby, mocht Smartmat testen en kreeg een vlaag van lenteschoonmaakkriebels. De maand werd afgesloten met een weekje ziekteverlof omwille van een blokkade in m’n bovenrug.

Een onverwacht bezoekertje op het werk. M’n collega had de poort laten openstaan, waardoor dit schattige kleine konijntje plots kwam binnengehuppeld. We hebben het gevangen en opnieuw losgelaten in het wild. Dat ging bij mij een beetje gepaard met pijn in het hart, maar iedereen verzekerde me dat konijntjes het gelukkigst zijn in het wild.
Bron foto: weheartit.com
Het krioelt in de omgeving van m’n werk trouwens van de diertjes. …

Instagram Instants februari 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
Dit was mijn februari. Merlot maakte een nieuwe lay-out voor mijn blog (wat vind jij ervan?) én hij bezorgde mij een verrassingsvalentijn. Ik kreeg een portie hondjesknuffels en ik kocht lage laarsjes waar ik helemaal verliefd op ben.
Zo begin ik elke ochtend: met een kom havermout waar de vitamientjes bijna uitspringen. Hier had ik mijn havermout opgeleukt met lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, dadels en noten. Tot enkele jaren geleden ontbeet ik nooit. Nu is het mijn favoriete maaltijd van de dag.
Merlot stak mijn blog in een nieuw kleedje! Ik wilde minder roos, meer rood en grotere foto’s. Ik ben heel blij met wat hij ervan heeft gemaakt. Het enige ‘jammere’ is dat ik alle blogposts van voor de themaverandering moet aanpassen aan de nieuwe lay-out. Daar ben ik st…

Wraps met aspergesla

Dit was voor ons het laatste aspergegerecht van dit seizoen. En weer eens eentje anders dan anders. Erg geschikt voor een warme zomerdag. Geniet er nog van!

Wat heb je nodig (2 personen)? 4 wraps½ pak (250 g) witte asperges½ komkommer200 g hesp3 eieren2 el mayonaise2 el Griekse yoghurtPeterselie, vers of diepvriesPeper & zoutWat moet je doen?
1. Kook de eieren hard in 10 minuten. Laat ze daarna afkoelen in koud water.
2. Schil de asperges en snijd ze in plakjes van ongeveer een centimeter dik. Kook de aspergeplakjes beetgaar in 2 minuten. Laat ze daarna afkoelen.
3. Pel de eieren en plet ze met een vork. Snijd de hesp in plakjes en de komkommer in kleine blokjes.
4. Meng de mayonaise en de Griekse yoghurt in een grote kom. Roer de asperges, komkommer, eieren en hesp eronder en werk af met (verse) peterselie, peper en zout.
5. Verwarm de wraps in een pan. Schep er wat van de aspergesla op. Rol de wraps op en snijd ze doormidden.