Doorgaan naar hoofdcontent

Vitamine D


Wanneer ik ‘sterke botten en tanden’ zeg, denk je wellicht meteen aan calcium (kalk). En terecht, calcium is onmisbaar voor het hard worden en blijven van onze botten en tanden. Maar hoeveel calcium je ook binnenkrijgt, zonder vitamine D kan je lichaam het mineraal niet absorberen en gebruiken. Vitamine D zorgt ervoor dat calcium in de darmen kan worden opgenomen en voorkomt dat calcium verloren gaat via de urine. Bovendien houdt de vitamine het fosforgehalte op peil, nog een belangrijk ‘botmineraal’.

Verder stimuleert vitamine D de immuunreacties in ons lichaam en kan ze helpen tegen allergische reacties en exzeem.

Vitamine D regelt voor een stuk onze bloedsuikerspiegel en bloeddruk. En tot slot zou vitamine D het risico op diabetes en borstkanker verkleinen.

Met behulp van zonlicht kan het lichaam zelf vitamine D aanmaken. Te weinig zonlicht is dan meteen ook de belangrijkste oorzaak van een vitamine D-tekort. Dat kan te maken hebben met de etnische cultuur, een donkere huid of een nachtelijk beroep. Maar ook de leeftijd speelt een rol. Een oudere huid maakt immers minder makkelijk vitamine D aan.

Daarnaast kan ook overgewicht een oorzaak zijn van een vitamine D-tekort. De vitamine D die in de huid wordt aangemaakt, wordt opgeslagen in de vetcellen. Hoe zwaarder je bent, hoe minder vetcellen beschikbaar zijn voor de opslag van vitamine D.

Aangezien vitamine D een vetoplosbare vitamine is – dat wil zeggen dat ze wordt vervoerd door onverzadigde vetzuren – is ook een zeer vetarm dieet een mogelijke oorzaak van een D-tekort.

Hoe maakt het lichaam vitamine D aan?
De grootste hoeveelheid vitamine D maakt het lichaam zelf aan uit het zonlicht: de cholesterol in de huid reageert op ultraviolet licht en maakt een inactieve vorm van vitamine D aan (= cholecalciferol). Die gaat naar de lever om te worden geactiveerd (die geactiveerde vorm van vitamine D heet calcitriol). In de nieren wordt die verder getransformeerd tot zijn sterkste vorm.

De zon is de belangrijkste ‘bron’ van vitamine D, maar er zijn enkele voedingsmiddelen waaruit we wat extra kunnen halen. Vette vis is wellicht de belangrijkste voedingsbron van vitamine D. Vegetariërs kunnen extra zonnevitamientjes halen uit sojaproducten. Maar ook melk(producten), margarine en boter zin goede bronnen omdat die wettelijk verplicht verrijkt zijn met vitamine D. Daarnaast zijn planten die worden blootgesteld aan zonlicht en dat ook makkelijk absorberen (bijvoorbeeld champignons) een goed idee.

Tip: zet je champignons voor gebruik eens een halfuur in het (lente)zonnetje voor extra vitamientjes!

Een tekort aan vitamine D uit zich in botziektes zoals osteomalacie en osteoporose. De eerste tekenen van een tekort zijn spierzwakte, spierkramp en pijnlijke botten.

Deze samenvatting is gebaseerd op het boek Super Eating van Ian Marber en mijn cursus Afslankingsconsulente van het CVA.

Reacties

  1. Hihi, champignons in de zon zetten! Het klinkt logisch, maar tegelijk ook zo grappig. Alleszins, als de zon schijnt de volgende keer dat we champignons eten, zal ik ze eerst eens buiten op de "zonne"bank zetten :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Instagram Instants maart 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
De eerste van een nieuwe maand betekent Instagram-tijd op m’n blog. Dit was mijn maart. Ik verjaarde, ging shoppen, ondernam een heus DIY-projectje, ontdekte een nieuwe hobby, mocht Smartmat testen en kreeg een vlaag van lenteschoonmaakkriebels. De maand werd afgesloten met een weekje ziekteverlof omwille van een blokkade in m’n bovenrug.

Een onverwacht bezoekertje op het werk. M’n collega had de poort laten openstaan, waardoor dit schattige kleine konijntje plots kwam binnengehuppeld. We hebben het gevangen en opnieuw losgelaten in het wild. Dat ging bij mij een beetje gepaard met pijn in het hart, maar iedereen verzekerde me dat konijntjes het gelukkigst zijn in het wild.
Bron foto: weheartit.com
Het krioelt in de omgeving van m’n werk trouwens van de diertjes. …

Instagram Instants februari 2014

Ik vind het leuk om via fotootjes momenten te onthouden die je anders zou vergeten of dingen op te merken waar je anders geen aandacht aan zou besteden. Vluchtige momenten worden zo tijdloos. Heel gewone dingen worden bijzonder.
Dit was mijn februari. Merlot maakte een nieuwe lay-out voor mijn blog (wat vind jij ervan?) én hij bezorgde mij een verrassingsvalentijn. Ik kreeg een portie hondjesknuffels en ik kocht lage laarsjes waar ik helemaal verliefd op ben.
Zo begin ik elke ochtend: met een kom havermout waar de vitamientjes bijna uitspringen. Hier had ik mijn havermout opgeleukt met lijnzaad, chiazaad, hennepzaad, dadels en noten. Tot enkele jaren geleden ontbeet ik nooit. Nu is het mijn favoriete maaltijd van de dag.
Merlot stak mijn blog in een nieuw kleedje! Ik wilde minder roos, meer rood en grotere foto’s. Ik ben heel blij met wat hij ervan heeft gemaakt. Het enige ‘jammere’ is dat ik alle blogposts van voor de themaverandering moet aanpassen aan de nieuwe lay-out. Daar ben ik st…

Wraps met aspergesla

Dit was voor ons het laatste aspergegerecht van dit seizoen. En weer eens eentje anders dan anders. Erg geschikt voor een warme zomerdag. Geniet er nog van!

Wat heb je nodig (2 personen)? 4 wraps½ pak (250 g) witte asperges½ komkommer200 g hesp3 eieren2 el mayonaise2 el Griekse yoghurtPeterselie, vers of diepvriesPeper & zoutWat moet je doen?
1. Kook de eieren hard in 10 minuten. Laat ze daarna afkoelen in koud water.
2. Schil de asperges en snijd ze in plakjes van ongeveer een centimeter dik. Kook de aspergeplakjes beetgaar in 2 minuten. Laat ze daarna afkoelen.
3. Pel de eieren en plet ze met een vork. Snijd de hesp in plakjes en de komkommer in kleine blokjes.
4. Meng de mayonaise en de Griekse yoghurt in een grote kom. Roer de asperges, komkommer, eieren en hesp eronder en werk af met (verse) peterselie, peper en zout.
5. Verwarm de wraps in een pan. Schep er wat van de aspergesla op. Rol de wraps op en snijd ze doormidden.